Miért esszük harminc éve ugyanazt az iskolai menzákon?

iskolai menza, közétkeztetés, ebéd, Gyerekek veszik el ebédjüket a budapesti Újlaki Általános Iskola menzáján
Vágólapra másolva!
A menzásnénik évtizedek óta nem unják, hogy finomfőzeléket és paradicsomlevest adjanak a gyerekeknek ebédre, és szerintünk nem is teszik rosszul, mert a gyerekek imádják a sűrítményből készült cukros levest, a magyar ízvilághoz meg egyébként sem illik a bazsalikomos, cukor nélkül készített változat. A finomfőzelék és a grízes tészta valószínűleg azért is kihagyhatatlan sláger, mert ezeket az ételeket lehet könnyen és olcsón megcsinálni.
Vágólapra másolva!

Hogyan lehet jó egy menza?

BMV. Aki evett már iskolai menzán, annak ismerősen csenghet a hárombetűs rövidítés: Benne Minden Van. A mozaikszó mögött megbújó étel egyik fő jellegzetessége, hogy nehéz felismerni, miből is készült. Ez utóbbi az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) és az ÁNTSZ 2008-as közös felmérése szerint is létező jelenség. Az általános- és középiskolák táplálkozás-egészségügyi környezetéről, készített felmérésükben ugyanis volt olyan iskola, ahonnan azt jelezték: a menzákon feltálalt étel nem felismerhető.

Vernes Ibolya, a közétkezésben érdekelt BioGastro Kft. ügyvezető-tulajdonosa példaként említette a boszorkánypecsenyét, amelyről sem a gyerek, sem a szülő nem tudja, hogy mi is valójában. További gond, hogy egy már jól ismert fantázianév is mást jelent tartalmában egyik helyen, mint máshol. "A hawaii csirke az egyik iskolában ananászos-sonkás csirkét takar, de valahol a sima kukoricás húst is így hívják". Az interneten megtalálható menüsorok között találtunk "bundás mackót", "Budapest sertésragut" és "pincepörköltet" is.

Forrás: MTI/Kallos Bea

Sok étellel viszont épp az a baj, hogy az unalomig ismert: sok szülő panaszkodott arra az [origo]-nak, hogy a gyerekek menüjében jó néhány olyan étel szerepel, amelyre a mostani harmincas-negyvenes generáció is meredten bámult az ebédidőben: a finomfőzelék és a kapros tökfőzelék még mindig előkelő helyet foglal el az étlapokon. Hiányolják a változatosságot, és nem értik, miért csak addig terjed a konyhásnénik fantáziája, hogy a napi ötszáz forintos fejadagból cukoros paradicsomlevest és grízes tésztát főzzenek. Megkerestünk több közétkeztető céget is, hogy kiderítsük, miért sláger még mindig a finomfőzelék.

Ezt szoktuk meg

Alapvetően nincsen gond a menzán évtizedek óta jelenlevő ételekkel, ha azok jól vannak elkészítve - mondta az [origo]-nak Vernes Ibolya. "A finomfőzelék bizonyos helyeken valóban kényszermegoldásnak tűnik, de a jól elkészített répafőzeléket, paradicsomlevest imádják a gyerekek".

A közétkeztetésben részt vevő cégek szerint prózai okai vannak, hogy egy-egy étel miért ragadt értizedekig az étlapon: a gyerekek szeretik őket, a magyar ízlésvilágot pedig nehéz megkerülni. Ez utóbbi Vernes Ibolya szerint is fontos szempont. Mielőtt nekiállnánk kritizálni a menzák étlapját, ne feledjük, hogy milyen is a magyar ízlés, miben szocializálódott az ízvilágunk - mondta.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Példaként a paradicsomlevest hozta fel, amelyet ha olaszos módon, tehát friss paradicsomból, bazsalikommal készítene a cég, nem biztos, hogy ízlene a diákoknak. "A gyerekek azt a paradicsomlevest szeretik, amely sűrítményből készül. Ez utóbbiból is lehet találni a piacon gyengébb minőségűt, de sok olyan van, amelyben még tartósítószer sincs, tehát teljesen egészséges" - mondta.

Könnyű és olcsó

A sűrítményes paradicsomleves elkészítése az egyik legegyszerűbb egy menzán dolgozónak - indokolta a leves évtizedek óta tartó népszerűségét egy vidéki városban évtizedekig menzai szakácsként dolgozó Éva. "Felhígítják a sűrített paradicsomot vízzel, hozzáadnak egy kis sót, cukrot, vöröshagymát, és már kész is van" - magyarázta a nem túl bonyolult műveletet. Szerinte a finomfőzelék is azért van még az étlapokon, mert nem kell bele sok répa, olcsón el lehet készíteni.

Ha a gyerekeknek kellene eldönteni, hogy mit ennének, akkor mindennap rántott hús, pizza és hamburger lenne az étlapon - mondta a BioGastro tulajdonosa, ezért a menüt összeállító szakácsokon és az arra rábólintó tanárokon múlik, hogy mit esznek a gyerekek. Vernes szerint nagyon fontos tisztában lenni vele, hogy nem lehet mindennap a gyerek kedvére valót főzni, nyilvánvalóan vannak olyan napok, amikor olyan ételt tesznek a gyerek elé, amely nem tetszik neki.

Az egyik budai közétkeztető cégnél minden héten kétféle menüsort állítanak össze, és elsősorban a gyerekek ízlését igyekeznek figyelembe venni. "Közvetlen visszajelzést kapunk az ételek minőségéről, és ezt erősen tanácsos megszívlelnünk" - mondta a cég vezetője, aki szerint eddig megbirkóztak azzal, hogy egyensúlyba hozzák a gyerekek ízlését, a költséghatékonyságot és az egészséges alapanyagokat. A menzások szerint ugyanakkor azt is vizsgálni kellene, hogy otthon is fintorog-e a gyerek arra, amire a menzán. Szerintük az ebédlőkben is működik a csordaszellem, ha az egyik gyerek elkezdi fumigálni az ételt, gyakran annak ellenére is követik társai, hogy valójában nem lenne kedvük ellen való a spenótfőzelék.

Kevés a friss zöldség

Az iskoláknak főző cégeknek a menüsor összeállításánál figyelembe kell venniük az ÁNTSZ 2011-es, a menzákra főzött ételek alapanyagaira vonatkozó ajánlásait. E szerint a kerülendő élelmiszerek közé tartozik például az ételpor, a leveskocka, a sót tartalmazó ételízesítő, a 12 százaléknál magasabb zsírtartalmú tejföl. Az ajánlás azt is rögzíti, hogy olyan édesség, amely nem tartalmaz legalább egyharmad rész gyümölcsöt vagy egyharmadnyi tejet, nem adható önálló fő- vagy kisétkezésként.

A 2008-as iskolai menzakörkép eredményei azt mutatták, hogy az iskolák 22 százalékánál az étlaptervezéskor nem végeztek energia- és tápanyagszámítást, de 41 százalékuk betartotta, hogy nem használt kész és félkész termékeket. 10 nap alatt a menzák átlag 75 százalékánál három vagy annál kevesebb alkalommal kínáltak halat a gyerekeknek. A kérdésre választ adó iskolák 27 százaléka 10 nap alatt legfeljebb háromszor használt friss zöldséget. A válaszadásra jelentkező iskolák fele nem használt a kéthetes vizsgálati időszakban egyszer sem teljes kiőrlésű gabonaféléket.

Megkerestük az OÉTI-t, kíváncsiak voltunk rá, hogy készült-e a témában 2008 óta bármilyen felmérés, illetve ellenőrzik-e, hogy az iskolák betartják-e az ajánlásaikat. Az intézet válaszában azt írta, hogy 2009-ben az óvodák körében is elvégezték a táplálkozás-egészségügyi felmérést. A közétkeztetést végző vállalkozások, valamint közétkeztetést biztosító szervezetek táplálkozás-egészségügyi szempontú hatósági ellenőrzését a fővárosi és megyei kormányhivatalok népegészségügyi szakigazgatási szervei szúrópróbaszerűen, illetve kiemelt munkatervi feladat részeként rendszeresen ellenőrzik. Ha hiányosságot tapasztalnak, javaslattal élhetnek az adott szolgáltató felé.