A katasztrófavédelem most készülő szervezet-korszerűsítési programjának egyik fontos része a lakosság biztonságának javítása, ennek érdekében ezt szeretnék elérni, hogy a tűzoltók az ország valamennyi pontjára 15-20 percen belül kiérkezzenek -mondta a Népszabadságnak Tatár Attila, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságának vezetője. Tatár szerint ez nem uniós követelmény viszont mindenütt egységes biztonsági szintet kell teremteni.
Jelenleg az ország területének 15-20 százalékára a riasztást követően 15-20 percnél hosszabb idő alatt jutnak el a tűzoltók. A közel száz városban működő önkormányzati, és további 42 településen köztestületi tűzoltóság mellett, további 80 helységben lenne szükség újabb egységekre, hogy lefedjék ezeket a fehér foltokat. Itt egyesületi, köztestületi tűzoltóságokat alapítanának, melyek működtetését a költségvetés és a helyhatóságok közösen finanszíroznák - írja a Népszabadság.
A lap szerint a program során hamarosan felülvizsgálják az önkormányzati tűzoltóságok besorolását, többek között a népsűrűségre, a beépített környezet sajátosságaira, a beavatkozások számára, a veszélyforrásokra, a közlekedési viszonyokra, az idegenforgalomra tekintettel. Tatár kijelentette, el kívánják érni, hogy mindenütt a kockázatokkal arányos, szakmailag indokolt mértékű finanszírozást biztosítsanak.
A készülő program szerint a következő három évben tízmilliárd forint jut a technikai eszközök fejlesztésére, az önkormányzatok húszszázalékos önrész mellett pályázhatnak támogatásért, melyet tűzoltó-gépjárművekre és egyéni védőeszközökre fordíthatnak - írja a Népszabadság.
A főigazgató úgy véli, a veszélyes üzemek működésének feltételeinek meglévő szigorítása mellett a veszélyes szállítmányok ügyében további intézkedésekre volna szükség. A közúti fuvarozás fokozott kockázatot jelent, ezért olyan rendszert kell kialakítani, amelynek segítségével a szállítmányok helyzetét folyamatosan figyelemmel tudják követni, és képes akár automatikusan riasztani is. A járműveket így műholdas helymeghatározó berendezéssel kellene ellátni, melyre Tatár szerint a fuvarozókat jogszabállyal is lehetnek kötelezni.
Az elképzelések között szerepel még, egy veszélyhelyzet-kezelési ügyeleti központ kialakítása, amely katasztrófahelyzetekben összehangolná az intézkedéseket. Tatár szerint így modellezhetnék például egy veszélyes üzemben bekövetkezett katasztrófa, vagy veszélyes anyagot szállító jármű balesete esetén a várható következményeket, a környezeti hatásokat - írja a Népszabadság.