A végleges szakértői jelentés szerint a 18 ember életét követelő balesetet a busz fékrendszerének a hibája, valamint valószínűleg a sofőr vezetési hibája okozta. Pénteken Werner Zinkl, a grazi tartományi bíróságnak a magyar busz ügyével megbízott vizsgálóbírója ismertette a jelentés részleteit.

A buszt megvizsgáló hivatalos szakértő véleménye szerint a magyar autóbusz második fékrendszere, a rásegítő fék egyáltalán nem működött. A jelekből a szakértő arra következtet, hogy ez a fékrendszer már hosszabb ideje használhatatlan volt, s szerinte erről a sofőrnek is tudnia kellett. A szakértő ezenkívül hivatalosan is megállapította azt a magyar tanúk által már többször hangsúlyozott tényt, hogy a sofőr nem rakta elég korán elég alacsony fokozatba a sebességváltót, s ezért a lejtőn túlságosan gyakran kellett nyomnia a féket. Ez emiatt átforrósodott, s nem fogott. A sebességváltót pedig egy bizonyos sebességen felül már nem lehet alacsonyabb fokozatba tenni - de a szakértő szerint a sofőrnek ezt is tudnia kellett. A vizsgálóbíró értesült a magyar sofőr rossz egészségi állapotáról, s ezért meg sem kísérli kihallgatni. Ha a beteg kihallgatható állapotban lesz, akkor a szakértő ki is kikérdezi a baleset körülményeiről. Ha az osztrák ügyészség a vallomás és a szakértői jelentések alapján úgy dönt, hogy a magyar férfi ellen vádat kell emelni, mert fennáll az alapos gyanú, hogy ő is hibás a baleset bekövetkeztében, akkor a vádemelés után körülbelül három hét múlva megkezdődhet a per. Az eljárást és a tárgyalást azért kell Ausztriában lefolytatni, mert a baleset osztrák területen történt. Egyébként stabilizálódott a buszsofőr állapota péntekre. Még mindig fennáll az életveszély, de túl van az elmúlt két napban fellépett krízisen, a közvetlen életveszélyen - mondta péntek délben a grazi intenzív osztály helyettes vezetője. A grazi főorvos asszony tájékoztatása szerint az intenzív osztályon komolyan küzdöttek a 44 éves magyar férfi életéért, immár jól reagál a gyógyszerekre, a vérkeringése sem olyan ingadozó már, mint egy nappal ezelőtt. A sofőr természetesen még mindig lélegeztetőgépen van, s a számos bordatörés következtében a tüdőben fellépett fertőzés miatt mellkasát állandóan tisztítják. Gyógyulása még nagyon sok időt vesz igénybe, hiszen igen súlyos betegről van szó.
(MTI)