Az autóbuszvezetés szakmaként történő elismerését, 21 százalékos béremelést, a munkában megrokkant autóbusz-sofőrök rehabilitációs kezelési hátterének megteremtését, kedvezményes nyugdíjkorhatárt kér (nemcsak tagjai számára) az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) - nyilatkozta pénteken Németh Károly elnök, miután Miskolcon befejeződött a szakszervezeti tömörülés kétnapos küldöttgyűlése.

Az ADU-hoz tartozó, immár az egész országban, a Volán társaságok központi és városi telephelyein jelenlévő szakszervezetek küldöttgyűlését történelminek nevezte az elnök. Mint mondta: a korábbiaktól markánsabban fogalmazták meg a közúti személyforgalomban résztvevők érdekeit, nyitottabbá vált a tömörülés, ahhoz a Munkástanácsokhoz tartozó szakszervezetek is csatlakoztak. Jelenleg tizennyolc tagszervezetük van már. A tanácskozáson a Volán társaságok többségi tulajdonával rendelkező ÁPV Rt-nek javasolták a ma még betanított munkaként regisztrált autóbuszvezetés szakmaként történő elismerését. Azért is - hangsúlyozta az elnök -, mert a szakmailag felkészült autóbuszvezetők átlagfizetése a jelenlegi besorolással alig 50 ezer forint, miközben a járműpark elavult, öreg, a sofőrök nehéz munkakörülmények között dolgoznak. Kezdeményezték továbbá az autóbuszvezetők kedvezményes nyugdíjazására vonatkozó, idén december 31-én lejáró moratórium meghosszabbítását. Ennek elfogadása esetén a "buszpilóták" továbbra is a korhatár előtt öt évvel mehetnének nyugdíjba. Az idei bértárgyalásokra tagszervezeteinek 21 százalékos béremelés kiharcolását javasolja az ADU. Németh Károly szerint ez a kiindulási pont, ezt tekintik tárgyalási alapnak; természetesen az ésszerű kompromisszum lehetőségét nem vetik el.
(MTI)