A MATÁV ellátási körzeteiben az év eleji átlagos 10,5 százalékos díjemelésen kívül, az új, időalapú elszámolással is most, a számlák kézhezvételekor ismerkednek az előfizetők. A MATÁV tájékoztatása szerint egyelőre nem nőtt a reklamációk száma.

A KHVM-től kapott információk szerint a jelenlegi előfizetési díjak duplájára lenne szükség ahhoz, hogy a beszélgetések tarifái ne emelkedjenek, sőt csökkenjenek. Az ügyfelek egyik észrevétele a havi előfizetői díjjal kapcsolatos, ami 1375 forintról 1512-re emelkedett az év elejétől. A látszólagos 9,9 százalékos drágulás azonban jóval több - számították ki -, miután január elsejétől megszűnt az előfizetési díjba "épített" 20 kedvezményes impulzus, ami 260 forintot jelentett az ügyfeleknek, s így a tényleges díjnövekedés már 35 százalék. Ezzel kapcsolatban a MATÁV-nál elmondták lapunknak, hogy eredetileg úgy tervezték: az emelt előfizetési díjban havonta egységesen 300 forintot írtak volna jóvá az ügyfeleknek, amit azonban a szaktárcánál az utolsó pillanatban "kivettek" a tarifacsomagból. Igaz - tették hozzá -, hogy a kedvezmény megadása a helyi beszélgetések díjait drágította volna tovább. Bölcskei Imre, a KHVM helyettes államtitkára úgy nyilatkozott lapunknak, hogy "nem a tárca vette ki a kedvezményt", hanem kompromisszum született a MATÁV-val és a helyi társaságokkal arról, hogy a helyi beszélgetések díját nem emelik 20 százalékon felüli mértékben. Ez volt az ára annak - fogalmazott -, hogy társaságok 26-32 százalékos emelési javaslatait 16-19 százalékra sikerült mérsékelni. Bölcskei Imre szerint egyébként a mostani előfizetési díj durván kétszerese lenne indokolt, ha a nemzetközi normáknak megfelelő költségalapú díjképzés lenne már érvényben, s ebben az esetben nem lett volna szükség a beszélgetési díjak emelésére, sőt a csökkenés sem lenne kizárt. Ez azonban szociálpolitikailag igen kényes kérdés, ami csak úgy kezelhető, ha a szolgáltatók díjcsomagokat tudnak ajánlani. Így például választani lehet majd alacsonyabb előfizetési díjat magasabb beszélgetési tarifákkal és fordítva. A koncessziós szerződések értelmében a költségalapú díjképzést 2001 végéig kellene elérni, ami valószínűleg egy évvel hamarabb következik be, a kizárólagosságok határidejének előrehozása miatt, amiről már folynak a tárgyalások. A helyi beszélgetések tarifaváltozásánál még bonyolultabb a helyzet, hiszen a MATÁV által jelzett 19 százalékos díjemelés az időalapú számlázás bevezetésével egyszerre történt. Kozma Zsolt, a MATÁV projektvezetője szerint az időalapú elszámolásra való áttérés igazából nem tette se olcsóbbá, se drágábbá a telefonálást, viszont az előfizetők most másodpercre pontosan annyit fizetnek, mint amennyit beszélnek. Az előfizetői észrevételekkel kapcsolatban elmondta, hogy a díjtáblázatban sok olyan pontot lehet találni, ami az impulzusos mérésnél kedvezőbb volt az ügyfelek számára, de további egy másodpercnél már épp az ellenkezője lenne igaz. Az előző rendszerű elszámolásban a belföldi beszélgetéseknél az impulzusok hossza 19-től 329 másodpercig tartott, így például a legkedvezményesebb éjszakai órákban akkor is kifizette a teljes, öt és fél perc hosszú impulzust valaki, ha csak félpercet beszélt, míg most csak a 30 másodpercet számlázzák, természetesen a sikeres híváskor mindenkor esedékes 6,60 forintos kapcsolási díjjal együtt.
Hajnal László