Milliárdos perrel fenyeget az RTL



Sok tízmilliárd forintos kártérítési pert indítanánk, ha felbontanák a műsor-szolgáltatási szerződésünket - nyilatkozta lapunknak Kavas István, az RTL Klub vezérigazgatója. A társaság szerint a Legfelsőbb Bíróság hétfői döntése ellenére nem áll fenn olyan jogsértő állapot, amely miatt fel kell bontani a megállapodást.

Az RTL jóhiszeműen járt el, amikor másfél éve megindította műsorát, és több milliárd forintot fektetett be Magyarországon. Az alaki hibát - ha valóban volt ilyen - nem a társaság követte el - közölte Kavas István. Az RTL vezérigazgatója egyelőre nem kapta meg a Legfelsőbb Bíróság hétfői döntését írásban, amely kimondta: a tévétársaság műsor-szolgáltatási szerződését azonnal fel kell bontani, a frekvenciát ugyanis érvénytelen pályázattal nyerte el. Kavas megerősítette lapunk értesülését, miszerint tegnap felkereste a médiahatóságot. Az RTL vezetője az ORTT álláspontjára volt kíváncsi a bírósági döntés kapcsán, de mint mondta, a testülettel csak azután tud majd egyeztetni, ha megkapják az írásos ítéletet. Az RTL Klub tegnap közleményben tudatta, hogy a társaság zavartalanul működik tovább. A társaság leszögezte: mindenben eleget tettek és tesznek a médiatörvény rendelkezéseinek, megfeleltek és megfelelnek a pályázati feltételeknek, így nem áll fenn jogsértő állapot, ami alapján a műsor-szolgáltatási szerződést fel kell bontani.
A szerződés felbontására jogosult Országos Rádió és Televízió Testület tagjai tegnap tartottak ülést, ennek témája azonban nem a Legfelsőbb Bíróság ítélete volt. Turkovics Mónika, a testület szóvivője lapunknak elmondta: az ORTT addig kénytelen várni a jogerős döntés megtárgyalásával, amíg azt nem kapják meg írásban.
A médiahatóságnak harminc napja van döntésének meghozatalára, ezt a határidőt további egy hónappal meghosszabbíthatja. Ha a szerződés felbontása mellett dönt a testület, a képernyő akkor sem sötétedik el, az RTL ugyanis bíróságon támadhatja meg a határozatot. Amíg ennek a várható pernek a jogerős ítélete nem születik meg, a társaság folytathatja a műsorszolgáltatást.
A Legfelsőbb Bíróságon érvénytelennek minősített pályázatot a határidőre be nem érkezett dokumentumok miatt már az ajánlatokat megvizsgáló bontóbizottság három ORTT-s tagja is ki akarta zárni, ezt azonban a teljes testület később felülbírálta. A pályázat érvényessé nyilvánítása ellen a hét tag közül végül csak a fideszes Körmendy-Ékes Judit és a kisgazdák által jelölt Nahlik Gábor szavazott.
A döntés előkészítését 140 millió forintért a Baker & McKenzie (amelynek akkori vezetője Martonyi János, jelenlegi külügyminiszter volt) és a Deloitte & Touche végezte. Az ORTT elnöke azt nyilatkozta, hogy a két szakértő cégtől kétszer írásban, egyszer pedig szóban is megerősítést kapott, hogy a pályázatok megfelelnek a feltételeknek. A Baker & McKenzie irodavezetője, Kajtár Géza külföldön van, márpedig a cégnél közölték, hogy csak ő reagálhat a Révész T. Mihály által elmondottakra. A Deloitte & Touche szintén nem kommentálta az ítéletet. Az 1997. június végén a kereskedelmi csatornák elosztásáról meghozott - a bíróság szerint szabálytalan - döntés nem volt egyhangú, Tímár János, az SZDSZ delegáltja tartózkodott a szavazástól. A testületi tag különvéleményben közölte: "vállalhatatlan módon kerültek háttérbe az objektív kritériumok és kaptak a kelleténél nagyobb súlyt a személyes meggyőződések". Tímár lapunknak most csak annyit mondott, a jogerős ítélet megerősítette különvéleményét.
A másfél évvel ezelőtti eredményhirdetés után számos információ látott napvilágot arról, hogy a szocialisták és az akkori ellenzék összefogott annak érdekében, hogy ne a Baló György által vezetett Írisz nyerjen. Ezt látszott alátámasztani, hogy a mindkét frekvenciáért induló Írisz az első fordulóban ugyan több pontot kapott, mint az RTL, a második fordulóra pedig még négymilliárd forinttal emelte ajánlatát, ráadásul újabb műsorok készítésére is ígéretet tett, a sorrend megfordult, és a pályázatán nem módosító RTL nyert végül.

Haszán Zoltán