Útjaikért tüntetnek a budapesti biciklisták<br/>

Vágólapra másolva!
Életveszélyesek és használhatatlanok a kerékpárutak, a rendőrség szemet huny a taxisok szabálytalanságai fölött, a fővárosi önkormányzatnak pedig esze ágában sincs visszaszorítani az elviselhetetlen autóforgalmat - állítja a biciklisek civilszervezete. Véleményüknek demonstrációval adnak hangot ma délelőtt. Az észrevételek egy részét a főváros is elismeri, így a jövőben nem a járdán, hanem az úttesteken alakítják ki a kerékpárutakat. Ennek helyességét viszont a közlekedésrendészet vitatja.
Vágólapra másolva!

Jó idő esetén több száz biciklisre számítanak ma délelőtt a Hősök teréről 11 órakor induló kerékpáros-demonstráció szervezői. A Városi Biciklizés Barátai nevű szervezet azt szeretné elérni, hogy a fővárosi vezetés a gyakorlatban is megtegye az első lépéseket a személygépkocsik számának visszaszorítására, s az elviselhetetlen légszennyezés mérséklésére.
Kőhalmi István, az egyesület elnöke elmondta, jelenleg minden az autósok érdekeit szolgálja, s a bicikliseket a kerékpárutaknak kinevezett járdára terelik. Azt szeretnék, hogy a közutakból válasszanak le a kétkerekűek számára egy sávot, akár az Andrássy úton. Mindez azonban mit sem ér, ha a taxisok elfoglalják a kerékpárutakat és a rendőrök szemet hunynak felettük - vélte a civilszervezet elnöke.
Komáromi Endre, a BRFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője nem kíván offenzívát indítani a taxisok ellen, amíg a fővárosi önkormányzat nem szabályozza a drosztok kialakítását. Komáromi ezredes elképzelhetetlennek tartja, hogy az elenyésző létszámú kerékpáros miatt a közutak szűkítésével még lehetetlenebb helyzetbe hozzák a gépkocsikat.
Baj van a kerékpárutakkal is, azok jó része életveszélyes - állítják a biciklisek. Sok helyütt vascölöpökkel rakják tele a kerékpárút szélét, s középen is méter magas oszlopok emelkednek. A Szentendrei út mentén profi kerékpárversenyzők törték össze magukat a közelmúltban - mondta Kőhalmi.
Komáromi Endre álproblémának minősítette a felvetést, balesetről pedig nem tud. Elmondta: az oszlopokat a magyar közlekedési kultúra miatt szükséges kihelyezni, különben az autósok birtokba vennék a kerékpárutakat is.
Mózes Antal, a fővárosi önkormányzat forgalomtechnikai csoportvezetője szerint sem jelentenek veszélyt az oszlopok, ha a kerékpáros a látási viszonyoknak megfelelő tempóban tapossa a pedált.
Tőkés Balázs, a fővárosi közlekedési osztály munkatársa kijelentette, mára Budapesten is felismerték, hogy nem a legszerencsésebb megoldás a járdákon kialakítani a biciklisávokat, ezért a jövőben az úttesten kapnak helyet a kerékpárutak.
A fővárosi hosszú távú közlekedésfejlesztési program is kitér a kétkerekű népszerűsítésére. Azt szeretnék, ha Budapesten a közlekedők legalább 5 százaléka pattanna nyeregbe, ezért a jelenlegi 115 kilométer hosszú kerékpárúthálózatot a duplájára növelik, amire év végéig még 400 millió forintot tudnak költeni.

Vajta Zoltán

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

A Budapesti Rendőr-főkapitányság honlapja