Minőségelvű politika a közoktatásban

A közoktatási törvény módosításának legfontosabb célja a minőségelvű politika megerősítése a közoktatásban.

A tárca vezetője három fontos feltételét szabta meg ennek az iránynak: a kerettantervek által magasabb minőségi követelményeket kell szabni az iskolák, kollégiumok működéséhez. Ezt a minőséget mérni, értékelni - bizonyos értelemben ellenőrizni - fogja az erre a célra létrehozandó háttérintézmény, valamint elengedhetetlen a minőségi munkát finanszírozó központi források megteremtése is.
Az elmúlt évtized oktatási vitáinak legnagyobb problémáját az adta, hogy a döntéshozók elodázták a politika szintjén számos fontos kérdés, mint például a pályakezdés időpontjának a meghatározását. 1990 óta az egyik legfontosabb döntésnek tartjaja, hogy az önkormányzatok kezébe került a fenntartás. A szakmai kontrollt azonban nem tudták megteremteni, az erre tett kísérletek sikertelenek voltak, s az 1994-es választásokon a belpolitikai viták színterévé váltak. A szakmai minőség mérésére intézményi választ kell adni - hangsúlyozta Pokorni Zoltán. Ugyanakkor azt is leszögezte: nincs szó arról, hogy a szakfelügyeleti rendszert élesztené újra a törvény módosítása. Ez az évek során kialakult decentralizált rendszerben amúgy sem lenne megoldható. Végül elengedhetetlen feladatnak nevezte a magyar közoktatás képére formált minőségbiztosítási rendszer megteremtését, amelynek határidejét 2002-ben jelölte meg.

(MTI)

Ajánló:

A 1993. évi LXXIX. törvény.

Korábban:

Vezetés - vezetőképzés - minőségbiztosítás