Két metróvonal vezetne Kelenföldre?

Hatvanmilliárd forintból elővárosi vasúthálózat kiépítését tervezi a kormány Budapest környékén. Egyes elképzelések szerint bezárnák a Déli pályaudvart, amelynek szerepét a Kelenföldi pályaudvar venné át: a két helyet metróvonal kötné össze. A főváros vezetése nem ismeri terveket, de szerintük új problémát vet fel, ha Kelenföldre két metróvonal vezetne - a bíróság jogerős döntése után ugyanis azonnal megkezdik a négyes metró építését.

Több milliárd forintos beruházással 2000 első felére épülhet ki a Százhalombatta és Kelenföld közötti elővárosi vasútrendszer - nyilatkozta lapunknak Várkonyi András, Érd országgyűlési képviselője. Várkonyi szerint nem a 4-es metró ellenében készültek a tervek, ám a költségek töredékéből létrehozható a budapesti agglomeráció gondjaira megoldást nyújtó hálózat.
Megtudtuk: a napokban a térség polgármesterei előtt Katona Kálmán közlekedési miniszter támogatásáról biztosította az elképzelést. A miniszter ismertette azt a kormányzati tervet is, amelynek jegyében mintegy 60 milliárd forintból Budapest körzetének közel 400 települését kapcsolnák be a nyugat-európai mintára készülő elővárosi vasútrendszerbe.
Várkonyi András kifejtette: a költségeket szinte minimálisra csökkenti, hogy a meglévő vasúti pályákat használnák fel. Terveznek azonban jó néhány elágazást is, így Tárnok, Budaörs, Csepel új sínek lefektetésével kapcsolódna a rendszerbe, de kitérőket építenének a nagy bevásárlócentrumokhoz is.
Az országgyűlési képviselő elmondta, a 2-es metrót Kelenföldig lehetne kiépíteni. Arról is gondolkodnak az építésügyi és közlekedési szakemberek, hogy a Déli pályaudvart megszüntetnék.
A fővárosi önkormányzat biztosítja a feltételeket az elővárosi vasúthálózathoz - jelentette ki Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Hozzátette azonban, hogy ez felveti a közlekedési szövetség problémáját. Ehhez viszont napirendre kell tűzni a nagyvárosi tömegközlekedés normatív finanszírozását. Mint ismert, a fővárosi önkormányzat magasabb állami támogatást kér ehhez a központi költségvetéstől.
A Déli pályaudvar bezárása nem új gondolat, de kidolgozott javaslatot eddig nem láttam - jegyezte meg Vajda Pál. A főpolgármester-helyettes szerint a 2-es metró meghosszabbításával a 4-es metró kérdését is össze kell vetni. Már csak azért is, mert Demszky Gábor a napokban bejelentette, ha jogerősen nyernek a metróperben, azonnal megkezdik az alagútfúrást.

(Magyar Hirlap)