Koalíciós vitát váltott ki Demszky legutóbbi bejelentése

Kisebb koalíciós vitát váltott ki Demszky Gábor legutóbbi bejelentése, amely szerint márciusban elkezdődik a négyes metró építése. A Magyar Hírlap értesülése szerint a főpolgármester az optimista időpont miatt saját pártjával is vitába keveredett a lapnak adott nyilatkozata miatt. Szakértők szerint per alatt álló beruházásokra nem lehet közbeszerzési pályázatot kiírni.

A főváros vezetése csak ma ismerkedik meg azzal a szakértői anyaggal, amely felvázolja, milyen esélyeik lehetnek az állammal szemben indítandó perben.

Demszky Gábor kijelentését egészen másként értelmezik a szocialisták és a szabad demokraták.

Ajkay Zoltán, az MSZP frakcióvezetője szerint komoly esély van rá, hogy a bíróság kötelezi majd a kormányt, fizesse meg a négyes metró költségeinek rá eső részét. Amint megérkezik a pénz a főváros számlájára, fúrható az alagút - mondta Ajkay.
A frakcióvezető úgy tudja, a fővárosi önkormányzat egy összegben kéri majd a közel 90 milliárd forintot, mert csak így látja biztosítottnak a beruházás folyamatos finanszírozását. (Az állammal kötött megállapodás szerint viszont 15 éven át, évente csak meghatározott részleteket fizetett volna a kormány.)

A szocialista frakció azonban nem egységes. Egerfai József frakcióvezető-helyettes elmondta: a képviselőcsoport egy része, köztük Vajda Pál főpolgármester-helyettes amellett érvel, hogy mielőbb kezdjék meg a beruházás kivitelezését.
A többség úgy véli, hogy csak akkor lehet erről szó, ha a beruházás teljes költségével rendelkeznek.

Bőhm András SZDSZ-es frakcióvezető komolytalannak nevezte Ajkay Zoltán kijelentését. Hozzátette: kizárt, hogy márciusig jogerős bírói döntés születhetne az ügyben. Csak abban az esetben kerülhet sor a metróépítésre, ha olyan ítéletet hoz a bíróság, amely fizetésre kötelezi az államot. Bőhm hozzátette, nincs semmiféle megállapodás a frakciók között.

Tirts Tamás, a Fidesz frakcióvezetője szerint a főváros koránt sincs abban a helyzetben, hogy hozzákezdhetnének a metró építéséhez. Felelőtlenség belevágni a munkába, ha nem látszik az alagút vége - fogalmazott Tirts, utalva rá, hogy az idei központi költségvetésben semmiféle összeg nem szerepel a metróra, és a kormány többször is világosan kijelentette, nem vesz részt a beruházásban.

Tirts szerint Demszky folyamatosan blöfföl és fenyegetőzik, aztán meghátrál, mint tette ezt az ingatlanadóval kapcsolatban is. A Fidesz frakcióvezetője koalíciós feszültséget sejt az SZDSZ és az MSZP nyilatkozatháborúja mögött.

A tavaszi metróépítés gondolata nem csupán politikai, de szakértői körökben sem lelt támogatásra. Több, közbeszerzésben jártas szakértő a lap kérdésére közölte: törvény szerint csak akkor lehet pályázatot kiírni, ha rendelkezésre áll a fedezet a beruházásra.

Deák Andrásnak, a közgyűlés közbeszerzési bizottsága elnökének is ez a véleménye. Per alatt álló beruházást nem lehet tendereztetni - jelentette ki.
Elkezdődhet a metróépítés, de a főváros csak abban az értékben hirdethet pályázatot, amit félretett a metróépítésre. Deák úgy vélte, Demszky nem jut messzire abból a közel 30 milliárd forintból, amit a privatizációs bevételből tett félre. Egy esetleges jogerős bírói ítélettel kapcsolatban megjegyezte: ezek jellemzője, hogy nehéz kikényszeríteni végrehajtást.

Vajta Zoltán

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

Az elkészült látványtervek, hírek, érvelések. Ön is küldje el a metróépítéssel kapcsolatos véleményét!

Korábban:

(1999.06.23.)