Az autópálya-tarifákról még egyeztetnek a közlekedési tárcával

Akár már márciusban kezdhetik az M5-ös autópálya továbbépítését, bár lehet, hogy gyorsforgalmi útként - értesült a Magyar Hírlap. A közlekedési tárca döntését az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) ajánlatától teszi függővé, jóllehet a társaság opciós joggal rendelkezik a továbbépítésre. Szerződésmódosítás és a bevételkiesés kompenzálása kellene ahhoz, hogy az M5-ösre is kiterjesszék az egységes autópályadíjat, ám ezt egyelőre nem kezdeményezte a közlekedési minisztérium.

Várhatóan jövő január-februárban köti meg a szerződést az M5-ös autópálya továbbépítéséről a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) az AKA Rt.-vel - tudtuk meg Dominique Gazaltól, az AKA Rt. vezérigazgatójától.
Jelenleg szakértői csoportok egyeztetnek a fő kérdésekben, legfőképpen a konceszsziós szerződés kiegészítéséről. Az időjárástól függően akár már márciusban kezdődhet az építkezés, és a sztráda Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszát 2002 márciusában adhatják át a forgalomnak.
Katona Kálmán közlekedési miniszter lapunknak megerősítette a szakértői csoportok egyeztetésének hírét, de hozzátette, hogy az AKA-nak biztosított opció a továbbépítésre, nem jelent megállapodási kötelezettséget a KHVM-re nézve. Csak abban az esetben állapodnak meg az AKA-val, ha a társaság ajánlata megfelel a KHVM elvárásainak - hangsúlyozta.
Katona Kálmán hozzátette, hogy tüzetesen tanulmányozza a korábban kötött szerződéseket, s azok értékelésének tükrében folytat majd tárgyalásokat a minisztérium. Katona Kálmán szerint mérlegelni kell a gazdaságossági, forgalmi szempontokat is. Mivel a határ felé egyre inkább csökken a forgalom, azt is alaposan meg kell vizsgálni, hogy sztrádaként vagy gyorsforgalmi útként épüljön az út, bár utóbbi lehet, hogy csak a Szeged és Röszke közötti szakaszra érvényes - mondta a miniszter.
Az M5-ös díjainak esetleges csökkentéséről az AKA vezérigazgatója elmondta, egyelőre csak azt kérte a társaságtól a KHVM, hogy véleményezzék az M3-ason kialakított díjpolitikát. Gazal szerint teljesen elfogadható a kormánynak az a törekvése, hogy az országban egységesítsék a sztrádákon szedett díjakat. (Mint ismert, a KHVM azt tervezi, hogy jövőre az M1-esen és M3-ason egységes matricával róják le az autósok a használati díjat. Az éves bérlet 22 ezer, a havi 2400, a hetes pedig 1300 forintba kerülne személyautók számára.)
Az AKA Rt.-vel ugyanakkor hatályos koncessziós szerződése van a magyar államnak, amiben rögzítették a díjszedés módját és mértékét is. Ennek megváltoztatása a szerződés lényeges módosítását követelné meg, amit előbb a beruházókkal, a hitelező bankokkal kellene egyeztetni. Erről egyelőre nincsen szó, a közlekedési tárca nem kezdeményezett ilyet - tette hozzá a vezérigazgató.
Éppen ezért az úgynevezett árnyékdíjról sem tárgyaltak még a minisztériummal, ami azt jelenti, hogy egy esetleges díjcsökkentés okozta bevételkiesést a magyar költségvetésből kompenzálnák az AKA-nak.
Dominique Gazal úgy véli, az árnyékdíj alkalmazása politikai döntést igényel: választást aközött, hogy az állam adókon keresztül finanszíroztatja mindenkivel egy autópálya fenntartását és üzemeltetését, vagy azt a közvetlen használókkal fizetteti meg. Szerinte a világban inkább az utóbbi tendencia nyer teret.

Hajnal László

(Magyar Hirlap)