Megszűnik a napijegy az autópályákon<br/>

Vágólapra másolva!
Jövőre megszűnik az eseti díjfizetés az autópályákon, így az M1-esen és az M3-ason közlekedőknek akkor is heti bérletet kell venniük, ha csak egy alkalommal használják a pályát - mondta Boros Péter, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. díjbeszedési igazgatója a távirati irodának. Januártól 22 ezer forintot kell fizetni az éves bérletért (ez az idén 20 ezer forintba kerül), a havi bérlet 2400, a heti pedig 1300 forintba kerül majd.
Vágólapra másolva!

Az autópálya-matricák és a mágneskártyák gyártására az NA október elején írt ki közbeszerzési pályázatot, amelyre keddig lehetett ajánlatot benyújtani. A megadott határidőig csupán egy pályázó, az Állami Nyomda Rt.-ből, a Cofinec Rt.-ből és a Multicard Rt.-ből álló konzorcium jelentkezett. Boros Péter csupán annyit árult el, hogy a pályázat érvényes volt, az eredményhirdetés november 22-én várható.

A matricákat néhány héten belül le kell gyártani, mivel az előírások szerint az árusítás december 15-én kezdődik. Várhatóan a heti bérleteket fogják a legtöbben keresni - vélekedett a szakember. Az árusítással kapcsolatban Boros Péter elmondta: a terjesztőhálózat kiépítése folyamatban van, megkezdték a tárgyalásokat a legnagyobb benzinkutakkal, a Magyar Autóklubbal és a Volán Rt.-vel.

Kovács Kázmér ügyvéd a Magyar Autóklub képviseletében lapunknak elmondta: nem jelent gondot az, hogy nem lesz napijegy az autópályákon. A hetijegy ugyanis mostani, 1300 forintos tervezett árával olcsóbb lesz, mint amennyi fél évvel ezelőtt egy negyven kilométeres szakasz egyszeri, egy irányba való megtételére feljogosító jegy volt az M1-esen. Sőt, Kovács Kázmér azt sem tartotta lehetetlennek, hogy csak havi vagy akár csak éves bérlet létezzen, mint ahogyan például Svájcban sem merül fel egy évi 40 frankos matrica megvétele után más megoldás.

Ugyanakkor Kovács Kázmér nem maradéktalanul elégedett a Nemzeti Autópálya Rt. eljárásával, ugyanis e szervezet mágneskártyás rendszer kiépítéséről is döntött. Ebbe a folyamatba pedig nem vonták be az érdekképviseleti szervezeteket, így az autóklubot sem.

A mágneskártyás leolvasók felszerelése az autósok szerint nem csupán drága megoldás, hanem a későbbiekben lehetővé tenné a kilométerdíjhoz hasonló tarifarendszer újbóli bevezetését is. Igaz, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. bevonta az előkészítésbe az autóklubot is, de nem a koncepció kidolgozásakor, hanem csak a mágneskártyás rendszerek típusának eldöntésekor. Ez pedig már sokkal szűkebb körű döntési lehetőséget kínált az autóklub számára - tette hozzá Kovács Kázmér.

Szegő Iván Miklós

(Magyar Hirlap)