Befagyaszthatják a gyógyszerek árát<br/>

Vágólapra másolva!
Szigorú előírásokra számíthatnak a gyártók Nem az infláció mértékéhez, hanem a GDP meghatározott százalékához képest kell a jövőben a gyógyszeráremelést végrehajtani. Az inflációra hivatkozni, miközben a gyógyszergyárak költségei csökkentek, zsarolásnak és nyerészkedésnek minősül - áll a Népszava birtokában lévő gyógyszerár-támogatási koncepcióban.
Vágólapra másolva!

A tervezet a tb-támogatás alapjául csak a legalacsonyabb európai árat fogadná el, és három százalékponttal csökkentené a gyártók és forgalmazók nagykereskedelmi árrését. Akik nem tartják be az új előírásokat, szigorú szankciókra számíthatnak. Ha ez sem vezet célra, a szaktárca elgondolkodik a központilag meghatározott, hatósági ár bevezetésén, vagyis befagyasztja az árakat.

A Népszava birtokába jutott új gyógyszerár-támogatási koncepció több olyan változtatást is javasol, melyek a gyártókat és forgalmazókat is súlyosan érintik. A jövőben az áremeléseket például nem az infláció mértékéhez, hanem a GDP alakulásához igazítanák, ami alacsonyabb áremelést tenne lehetővé a gyártóknak. Az GDP-hez igazított módszer bevezetése azért szükséges - állítja a javaslat -, mert az elmúlt években a gyógyszergyárak költségei csökkentek, a termelékenység javult. Így az áremeléseknél az inflációra hivatkozni indokolatlan, fölé menni pedig nyerészkedésnek, zsarolásnak minősíthető - fogalmaz a szaktárca anyaga. Azt, hogy egy évben a GDP hány százalékát költenék gyógyszerek támogatására, "politikai" szinten javasolja az Egészségügyi Minisztérium munkaanyaga eldönteni.

Újdonság, hogy a döntéshozók kötelezni szeretnék a gyártókat: a legkisebb európai termelői áron kínálják idehaza medicináikat. Ez egészen addig így lenne, amíg Magyarországon az egy főre jutó GDP nem éri el az EU-országokon belüli három legalacsonyabb érték átlagát. A gyártóknak ezért be kell majd nyújtaniuk az EU-ban forgalmazott gyógyszereik listáját - áll az anyagban.

A betegeket érintő egyik legfontosabb változás, hogy az egészségügyi tárca fokozatosan ki szeretne vonulni a közgyógyellátott betegek gyógyszereinek finanszírozásából, mivel szerintük az szociálpolitikai kérdés.

A támogatást érintő egyik legfontosabb változás, hogy a jövőben kizárólag a súlyos, krónikus betegségek patikaszereit támogatnák 100, illetve 90 százalékban. Az akut, vagyis a gyors lefolyású kórok gyógyszereihez pedig 70, illetve 50 százalékban járulnának hozzá. A támogatást csak olyan medicinák élvezhetnék, amelyek hatóanyaga legalább három EU-országban már elfogadott támogatással rendelkezik.

A tárca szeretné a fix összeggel támogatott készítmények körét kiterjeszteni, ezzel indirekt módon mérsékelni a termelői árakat. Ez azt jelentené, hogy az azonos betegséget gyógyító készítményeket fix összeggel támogatná, függetlenül attól, hogy az mennyibe kerül majd a patikákban. Így például ha egy azonos betegségcsoport gyógyszereit fix összeggel, 500 forinttal támogatnának, akkor az 1000 forintos és az 1500 forintos készítményhez is csak ezt az 500 forintos támogatást kaphatjuk meg. A többit a betegnek kell kifizetnie. A fix összegű támogatás alapja a legolcsóbb európai termelői ár lenne. Amelyik gyártó nem ezt alkalmazza, azzal szemben szigorú szankciókat alkalmazna a szaktárca. Ha ilyen történne, azt "az országgal szembeni hátrányos megkülönböztetésnek" tekintenék a döntéshozók.

Elsősorban a gyártókat érintené az az elképzelés is, miszerint a nagykereskedelmi árrést az EU-n belüli legkisebb szintre kell csökkenteni. A szaktárca szerint ugyanis elfogadhatatlan, hogy Magyarországon magasabb haszonnal dolgozzanak, mint az unión belül. Így a jelenlegi, 7 százalékos nagykereskedelmi árrést 3 százalékra zsugorítaná a szaktárca. Ezt a "szankciót" a nem támogatott és vény nélkül kapható készítményekre is ki akarják terjeszteni.

Amennyiben a gyártók és forgalmazók nem tartják be a szaktárca előírásait, úgy a gyógyszerek központilag megszabott, hatósági árának bevezetését tartják szükségesnek a döntéshozók. A hatósági árszabályozással az árváltozások mértékét és a lakosság kiszolgáltatottságát is csökkenteni lehetne - véli a munkaanyag. Információink szerint több külföldi gyógyszergyár is megfontolná, hogy teljesen vagy egyes termékeivel kivonul az országból, ha ez az koncepció valósággá válik és a szaktárca valóban befagyasztja a termelői árakat. Ez - az EU-ban egyébként nem ajánlatos - elképzelés azért veszélyes, mert több olyan készítmény is van, amelyet hazai gyártók nem gyártanak - vélik a szakemberek.

Az új koncepcióban a szaktárca hatósági eszközöket alkalmazva szeretne szigorítani az orvosok vényírási szokásain is. A 100 és 90 százalékos támogatottságot élvező készítményeket a gyógyítók csak központilag megszabott kritériumok szerint írhatnák fel. Az ehhez segítséget nyújtó "terápiás előírásokat" a szaktárca az orvosi kamarával és a különböző szakkollégiumokkal karöltve dolgozná ki.

A koncepció készítői szeretnék elérni, hogy a szaktárca minden olyan gyógyszer költséghatékonysági vizsgálatait bekérje, amelyekre évente 1 milliárd forintnál többet költ vagy a gyógyszerkassza kiadása egy személynél meghaladja az évi 300 ezer forintot.

Sóvári Mónika

(Népszava)