Égetés helyett elásták a haltetemeket<br/>

Vágólapra másolva!
Feltehetően egyetlen ciános haltetemet sem visznek a dorogi égetőműbe, hiszen az eddig kifogott mintegy 100 tonnányi veszélyes hulladékot már elásták az állami tulajdonú ATEV Rt. szikszói és debreceni telephelyén - értesült a Népszava. A Környezetvédelmi Minisztérium illetékesei múlt héten először viszszautasították, majd elfogadták a dorogiak térítésmentes ártalmatlanításra vonatkozó ajánlatát.
Vágólapra másolva!

A Környezetvédelmi Minisztérium múlt hét óta nem jelezte a Dorogi Hulladékégető Kft.-nek, hogy mennyi ciános haltetemet kíván szállítani majd a céghez, milyen veszélyességi fokozatba tartozik az elégetendő hulladék, mekkora a ciánkoncentráció az elpusztult halakban - mondta Lágler Katalin, a kft. igazgatója. Állítja, még egyetlen haltetem sem érkezett telephelyükre.

Mint ismert, a minisztérium korábban a halak földeléses ártalmatlanítását tartotta jó megoldásnak. Az állami ATEV Rt. cég meg nem erősített információink szerint tonnánként 50 ezer forintot kért a halak ártalmatlanításáért. A dorogi cég felajánlotta, ingyen elégeti a haltetemeket. Csütörtök este Borbély János, a tárca helyettes államtitkára bejelentette: mégis az égetőműbe szállítják a halakat.

A dorogiak pénteken kérték a minisztériumtól: nevezze meg azt az illetékest, akivel az ügyben a kapcsolatot tartaniuk kell, illetve tájékoztassák őket: mikor mennyi haltetemet szállítanak az égetőműbe. Ez a mai napig nem történt meg. Lágler Katalin csak a hírekből tudja, hogy hozzávetőleg 40-500 tonnányi haltetemet kell elégetniük.

Az Észak-Magyarországi Vízügyi Igazgatóság területén mintegy 60 mázsa haltetemet halásztak le a Tiszáról. Valamennyi hulladékot már korábban elszállították Szikszóra, az ATEV telepére - tudtuk meg Tóth Erika vízgazdálkodási osztályvezetőtől, aki szerint múlt péntek óta már nem működtetik a figyelőszolgálatukat, mivel újabb halpusztulást nem észleltek.

Az elmúlt napokban is 50-60 mázsányi haltetemet szedtek ki a Tiszából a Közép-Tiszavidéki Vízügyi Igazgatóság területén - tudtuk meg Lovas Attila sajtószóvivőtől, aki szerint az eddig összegyűlt több száz mázsányi haltetemet már elszállították tőlük.

Háfra István, a Közép-Tiszavidéki Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatója szerint múlt péntekig összesen 70-80 tonna haltetemet szedtek össze. Valamennyit az ATEV-hez szállították és elföldelték. Ha a közeljövőben is találnak haltetemeket, azokat Dorogra, az égetőműbe szállítják majd.

Az Alsó-Tiszavidéki Vízügyi Igazgatóság területén eddig összesen 10 tonna haltetemet fogtak ki a Tiszából, s valamennyit elszállították az ATEV telepére. - Túl vagyunk a kiszedésen - fogalmazott Török Imre György műszaki igazgatóhelyettes, aki szerint már nem valószínű, hogy Dorogra kerül a halakból.

Sem a Keleti-, sem a Nyugati-főcsatorna vizében nem mutattak ki cianid-szennyeződést a szombat délelőtti vízmintákból, nyugtatta meg a közvéleményt a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság (Tivizig) ügyeletese. Orbán Ernő elmondta: a cianidszennyezés levonulását követően, február 17-én 12 órakor nyitották meg a Keleti-főcsatorna beeresztő zsilipjét Tiszavasvárinál.

Kósa Lajos polgármester várhatóan ma jelenti be, engedélyt ad arra, hogy visszakapcsolják a Keleti-főcsatornát Debrecen ivóvízhálózatába. Elképzelhető, hogy a tényleges rákapcsolás a további vízvizsgálatok miatt csak egy- két nap múlva történik meg.

A Tisza-tó környékén élő vízi emlősök szerencsésen átvészelték a szennyező hullám levonulását – állapították meg a tiszafüredi Nimród Vadásztársaság tagjai. A tó környékén lévő 30-40 vízi ragadozó azonban még nincs biztonságban. A vadászok elhullott őzet és rókát is találtak.

Emil Constantinescu román államfő szombaton Bukarestben találkozott a Zöld pártok Európai Szövetségének küldöttségével. Itt szó volt a Nagybánya környékén történt ciánszennyezésről. Constantinescu hangsúlyozta, a magyar államfővel is egyetértettek abban pénteki találkozójukon: fontos annak elkerülése, hogy a környezeti balesetből politikai problémát csináljanak, és hogy összehangolt erőfeszítéseket tegyenek annak érdekében, hogy a nemzetközi közösség támogatást nyújtson a baleset okainak pontos feltárásához, a következmények felszámolásához.

(Népszava)