Megújul, de alig változik a kötelező biztosítás<br/>

Vágólapra másolva!
A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) tegnap benyújtotta a Pénzügyminisztériumnak és az Állami Biztosításfelügyeletnek annak az új rendeletnek a szövegtervezetét, amely 2001 januárjától szabályozná a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási piac működését - tudtuk meg Forgács Zoltántól, a Mabisz közgazdasági ügyvezetőjétől.
Vágólapra másolva!

A tervezet szerint a következő két évben - a piac stabilitásának megőrzése érdekében - a biztosítók csak korlátozott nagyságú díjkedvezményt adhatnának az ügyfeleiknek. A társaságok 2002-ig - a jelenlegi árakhoz képest - legfeljebb 30 százalékkal csökkenthetnék tarifáikat.

A korlátozás célja az, hogy a biztosítók a piac év végi liberalizációja után - az ügyfélszerzés érdekében - ne mérsékelhessék olyan mértékben áraikat, hogy a biztosítottaktól beszedett összeg kevesebb legyen, mint a kárszükséglet.

A díjcsökkentési limit amellett, hogy garantálja a megfelelő nagyságú bevételt a károk kifizetéséhez, megakadályozza, hogy valamelyik társaság dömpingár bevezetésével "tarolja le" a piacot.

A biztosítási cégek azt is javasolják, hogy továbbra is maradjon kötelező a kuncsaftok által megszerzett bonus-malus fokozatok nyilvántartása. Azt azonban a jövőben már nem írnák elő a cégeknek, hogy mekkora díjkedvezményt adjanak egy-egy bonus vagy malus fokozat elérésekor az autósoknak. A biztosítási társaságok azt is tervezik, hogy a jövő év elejétől kiterjesztik az ösztönző-rendszert a jutalmazási rendszerből ma még kizárt teherautó- és autóbusz-tulajdonosokra is.

A biztosítók szerint a felelősségbiztosítási piac jövő év elején esedékes liberalizációjakor meg kellene változtatni azt az szabályt is, amely előírja, hogy a biztosítóvállalatoknak normál tarifákkal kell szerződniük a gyakran balesetet okozó ügyfelekkel is. A ma érvényben lévő rendelet úgy módosítanák, hogy a jövőben is megmaradjon a szerződéskötési kényszer, a társaságok azonban - a mostani előírásokkal ellentétben - maguk dönthessenek arról, hogy mekkora díjat kérnek a sok balesetet okozó járműtulajdonosoktól. A biztosítási vállalatok januártól limitálnák a kárkifizetések összegét is, a 800 millió forint feletti károkat nem térítenék meg.

A biztosítási cégek az év végétől mentesülni kívánnak a kötelező eredményelszámolás alól is, hogy a jövő évtől - a jelenleg engedélyezett háromszázalékos nyereség szint helyett - a "kötelező" a többi biztosítási ághoz hasonló nagyságú nyereséget produkálhasson.

Az új törvény elfogadásával az idei év végén befejeződne az ágazat liberalizációja. A kormányzatnak legkésőbb április végéig kellene jóváhagynia a januárban életbe lépő törvény szövegét, hogy a cégeknek maradjon elegendő idejük az új szabályok átvételére, jövő évi üzletpolitikájuk, illetve tarifarendszereik kidolgozására.

(Népszava)