Öt év kell a magyar MIG-ek NATO-korszerűsítéséhez<br/>

Vágólapra másolva!
A jövő hét végére újabb árajánlattal jelentkezik a magyar MIG-29-es vadászgépek korszerűsítésére vállalkozó német DASA cég. A hetek óta tartó tárgyalások elakadását Fodor Lajos vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka a Népszavának azzal indokolta, hogy a németek irreális összeget kérnek a modernizálásért. A tárca ma már nem számol azzal, hogy az első, NATO-elvárásoknak megfelelő gép elkészül az idén.
Vágólapra másolva!

A Népszava információi szerint a német DASA cég legújabb, jövő hét végére várható ajánlata akár 15-20 százalékot is enged abból a 25-30 milliárd forintos összegből, amelyért a Magyar Légierő 21 darab MIG-29-es vadászgépének korszerűsítését vállalná. A jó ideje zajló tárgyalásokról eddig sem a szaktárca, sem a katonai vezetés nem nyilatkozott. Bizonyos hírek szerint azért, mert az ágazat pillanatnyilag pénzproblémákkal küszködik, jóllehet, már januárban bejelentették: 1,3-1,5 milliárd forintot elkülönítettek egy darab harci repülő idei korszerűsítésére. Arról a nyilvánvaló tényről sem adtak hivatalos tájékoztatást, hogy a pályázaton kívüli tárgyalásoknak egyetlen komoly szereplője van, a DASA, amely a volt NDK-s MIG-ek modernizálását elvégezte.

"Fejőstehénnek néz bennünket a német cég. Irreális árajánlatait nem tudjuk elfogadni" - sommázta az üggyel kapcsolatos véleményét kérdésünkre Kecskeméten, Európa repülőtársadalmának nagy seregszemléjén Fodor Lajos vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka. A millenniumi légiparádé megnyitója előtt tartott sajtóbeszélgetésen Wachsler Tamás, a minisztérium közigazgatási államtitkára csak annyit mondott: a terveknek megfelelően idén ugyan elkezdődik az első MIG-29-es NATO-sítása, de befejezése csak 2001-ben várható.

A Népszava német forrásból úgy értesült, hogy az alapvető problémát a magyar fél bizonytalansága, a döntésekkel kapcsolatos határozatlansága okozza, nem pedig a pénz. A DASA a többszörösen megtárgyalt, részletes műszaki igény függvényében adta meg tárgyalópartnerének az árajánlatát. Az egyeztetések során hangsúlyozták: számukra a honvédelmi költségvetés betervezett éves növekménye garancia a minisztérium fizetőképességére, de olyan szerződést nem írhatnak alá, amelyben nincs biztosíték arra: az első után sorra kerül még húsz vadászgép modernizációja. A németek szerint néhány héten belül egyebek között el kell dőlnie annak, hogy egyetlen gépet nem szabad korszerűsíteni, és a túl hosszúra nyújtott átalakítási idő árnövelő tényező. A kormány eddigi prognózisa szerint egyébként a légierő vadászgépeinek korszerűsítése 2004-2005-re fejeződik be.

Mint megtudtuk, várható, a DASA a jövő hét végére elkészítendő újabb ajánlata a beépítendő műszaki egységek alternatíváit, ár- és teljesítménykülönbségeit is részletezi. Pillanatnyilag nyitott kérdés, hogy magyar részről ki és hogyan dönt majd. A MIG-ek ügyében jelenleg tehát csak egy dolog biztos, az előírások szerint 2001-ben a gépek nagyjavításának határideje lejár. Német források azt is megemlítik, hogy a magyar félnél bizonyos jelek arra mutatnak: ki akarja zárni az orosz gyártót a modernizációs munkákból, de erre nincs lehetőség.

A már említett kecskeméti sajtóbeszélgetésen az ígérettel ellentétben nem adtak tájékoztatást a haderőreform várható konkrét intézkedéseiről, jóllehet, a legutóbbi kormányülésen változtatások nélkül fogadták el a honvédelmi tárca tervezetét. Fodor Lajos vezérezredes arra hivatkozott, hogy az intézkedéseket még "katonai nyelvre" kell fordítani, majd pedig az ütemezést követően kerülhet sor a végrehajtásra. Mivel azonban az Országgyűlés döntése is hátravan még, könnyen lehet, hogy ősznél előbb nem indulhat el a reform.

Kérdésekre adott válaszokból kiderült, a honvédelmi ágazat létszámleépítését a miniszterelnök határozott kívánsága ellenére sem tudják az idén befejezni a szükséges jogszabály-módosítások és az új állománytábla elkészítése miatt. Az adatokra kíváncsi újságíróknak a hónapokkal ezelőtt bejelentett 15 ezres létszámleépítésről azt mondták: ebben az is benne van, hogy hatezer sorkatonával kevesebbet hívnak majd be. A naponta változó és alakuló helyzet miatt azt azonban nem lehet pontosan tudni, hány tisztre és tiszthelyettesre nem tart majd igényt a honvédség. "De az biztos, hogy lesz népvándorlás." A tábornoki létszámváltozás kapcsán Fodor Lajos vezérezredes közölte: "Magyarországnak lehet 36 éves miniszterelnöke, de tábornoka nem. A fiatalítás ebben a kategóriában megvalósíthatatlan. Egy dolgot garantálni tudok, a változtatások a katonák körében megszüntetik a kontraszelekciót."

A honvédség, közelebbről a légierő mai helyzetéről semmit nem árult el az 59. Szent Györgyi Dezső Harcászati Repülőezred kecskeméti bázisán megtartott légirandevú, a millenniumi repülőnap. Kétszázezer civil evett, ivott, szórakozott. Kositzky Attila nyugállományú tábornok, a Magyar Légierő tavaly ősszel nyugdíjba vonult első embere saját könyvét dedikálta, amelynek ez a mottója: "Ha valaki ebben a könyvben magára ismer, az közös sorsunk vagy az illetőben szunnyadó bűntudat műve."

Beszédesnek mondható viszont, hogy kérdéseinkre nem válaszoltak a katonák. Vári Gyula őrnagy például, aki Angliában kétszer is elnyerte a világ legjobb vadászpilótája címet, és a tavalyi 100 óra helyett az idén már csupán 50 órát repülhet, a MIG-ek üzemképességével
kapcsolatos helyzetről azt mondta: "Sem beosztásom, sem rangom nem indokolja, hogy véleményt nyilvánítsak." A 2. Dongó század légilövész-szolgálatfőnöke folytatta az autogramírást a köréje sereglő gyerekeknek, miután kinyilvánította, ő elégedett, boldog pilóta.

"A magyar katona napjainkra egy dologban elérte a NATO-szintet. Megtanulta, hogyan kell minden helyzetben mosolyogni, minden kérdést kikerülni. Ebből nem lesz baja" - mondta magyarázatképpen egy százados, aki ugyancsak elzárkózott attól, hogy véleményt nyilvánítson a küszöbönálló létszámleépítés hatásairól.

(Népszava)

Ajánló: