Két héten belül sztrádaépítés<br/>

Vágólapra másolva!
A Magyar Hírlap hivatalosan meg nem erősített információi szerint pénteken írják alá az M3-as autópálya Füzesabonytól Polgárig terjedő szakaszának kivitelezői szerződését. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag két héten belül megkezdődhetnek a kivitelezési munkák a leendő autópályán.
Vágólapra másolva!

Véget értek az autópálya-építéssel kapcsolatos ártárgyalások és mind a megrendelő, mind a kivitelezésre felkért cégek megegyeztek az árban. A lap úgy tudja, a Vegyépszer Rt. és a Betonút Szolgáltató Rt. végül, ha átlagárat veszünk kilométerenként - áfa nélkül - nem ment 1 milliárd forint alá.

A Nemzeti Autópálya Rt. a kormányhatározatban foglaltaknak megfelelően a korábbi beruházásoknál öt százalékkal akarta olcsóbban felépíteni a sztrádát. Ám legutóbb, a parlamenti autópálya vitanapon köröztetett titkos kormányanyagból sem derült ki pontosan, hogy mihez képest irányadó ez az öt százalék, melyik korábbi autópályaárat vették figyelembe. Az említett kormányanyagban közölt táblázatban ugyanis rendre összekeverték az autóutak és autópályák költségeit, sőt, idesorolták a koncessziós - tehát nem verseny alapján épült - pályák költségeit is.

Szakértők szerint áfásan 1,2-1,3 milliárd forint közötti a reális ár egy kilométernyi sztráda építésére. Az M3-as autópálya-építésben ma már valószínű, hogy nem tesz zsebre extra-profitot a kivitelező, hiszen az anyagárak az elmúlt években nagymértékben emelkedtek, s a drágulásnak gyaníthatóan nincs vége. Ha csak a mindenkori inflációt érvényesítik az árban, már akkor is több tízmilliós árnövekedéssel kell számolni. Csupán emlékeztetőül: a bitumen ára 1997 óta 210 százalékkal, az üzemanyagárak 155-, a cement 152-, a kavics 150-, s a zúzott kő 145 százalékkal emelkedett.

Ma már nyilvánvaló, hogy nem teljesül az a kormányterv, miszerint az idén hatvan kilométernyi autópályát kell építeni. Bár korábban sem épült soha egy év alatt 20 kilométernél több, a közútépítők mégis úgy gondolták, megfelelő előkészítettség és összefogás esetén lett volna realitása a tervnek. Az is valószínű, hogy a kormány gyorsított sztrádaépítési programja más vonalon is csúszik, hiszen 2002 tavaszára nemcsak az M3-as új szakasza nem lesz készen. Ma még ugyanis nincs kivitelezője a szekszárdi Duna-hídnak, s az M7-es autópálya felújításáról sem hallani konkrétumokat.

(Magyar Hirlap)