Az olajügyek koronatanújaként számon tartott Nógrádi Zsolt legutóbbi tévényilatkozatában azt állította, hogy a BKV, a Malév, valamint a Mahart is kapott a szőkített üzemanyagból a '90-es évek első felében. Utóbbi két cég cáfolta a vádakat, a közlekedési vállalat illetékese nem kívánt nyilatkozni.

Nógrádi Zsolt televíziós interjúja nyomán vizsgálatot rendeltek el a hajózási társaságnál, történt-e az elmúlt években visszaélés - nyilatkozta a Mahart Rt. vezérigazgatója. Szalma Botond közölte: évente körülbelül 1 millió tonnányi gázolajat használtak fel, amelynek 80-90 százalékát külföldön szerzik be. Ennek az az oka, hogy például Romániában és Bulgáriában sokkal olcsóbb az üzemanyag.

Itthon már hosszú ideje a Moltól és az Avantitól vásárolják a gázolajat. Ezzel az üzemanyaggal közlekednek a balatoni hajók, illetve a folyami flotta egy része. Éves költségvetésük jelentős hányadát, több mint egymilliárd forintot fordítják üzemanyag-beszerzésekre. A vezérigazgató beszámolt egy 1994-es ügyről, amely során a cég balatoni társasága egy vállalkozótól vásárolt gázolajat, ami teljesen tönkretette egyik kompjuk motorját. Legalábbis ezt feltételezték, s emiatt bírósághoz is fordultak. A pert azonban elvesztették.

A Malévnál használt üzemanyagok 98 százaléka Jet A-1 (kerozin), ami nem szőkíthető - mondta a légitársaság szóvivője. Kocsi Margit közölte: a maradék 2 százalékot kitevő benzin-, illetve gázolajmennyiséget a multinacionális cégektől szerzik be. A gázolajat például most a Shelltől vásárolják. A kerozint immáron hosszú évek óta a Moltól szerzik be.

A céghez érkező üzemanyagot szigorú vizsgálat alá vetik, s ez nemcsak a jelenlegi, hanem a korábbi időszakra is igaz. Ez azt jelenti, csak olyan üzemanyagot vesznek át, amely úgynevezett szállító-műbizonylattal rendelkezik. Ez a dokumentum tartalmazza a szállítmányra vonatkozó valamennyi paramétert. De a cég szakemberei a biztonság érdekében még mintát is vesznek. Ennélfogva lehet, hogy korábban felajánlottak szőkített gázolajat a vállalatnak, de az biztos, hogy ilyen üzemanyag nem kerülhetett a céghez - fogalmazott Kocsi Margit.

A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő, közpénzekből működő Budapesti Közlekedési Vállalatnál nem akadt senki, aki elmondta volna, honnan szerzik be a buszok üzemanyagát. A szabadságon lévő vezérigazgatót helyettesítő Szirmai Tamás forgalmi és kereskedelmi vezérigazgató-helyettes csupán annyit üzent sajtós munkatársával, hogy most nem kíván nyilatkozni az ügyben.

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

Az [origo] összeállítása Nógrádi Zsolt vallomása