Megbénulhat Budapest közlekedése<br/>

Vágólapra másolva!
Másfél évre is járhatatlanná válhatnak Budapest legfontosabb közlekedési útvonalai, ha jövőre megkezdődik a Margit híd felújítása. Egyre valószínűbb, hogy a városvezetés nem halogatja tovább a híd lezárását és renoválását. Egyes betervezett beruházások viszont nagy valószínűséggel már nem kezdődnek el ebben az önkormányzati ciklusban.
Vágólapra másolva!

Az idei nyárnál is keservesebb idők várnak a fővárosi lakosokra, ha jövőre megkezdődik a Margit híd felújítása. Értesüléseink szerint egyre nagyobb az esély a rekonstrukció kezdési idejének előrébb hozatalára.

A Margit híd még négy-öt évig biztonságos, akkor azonban nem halogatható tovább a felújítás. A fővárosi vezetése egy új északi Duna-híd megépítésére várt eddig, amely csökkenthetné a Margit híd lezárása miatt biztosra vehető közlekedési káosz mértékét. A híd előkészületeinek azonban eddig semmi nyoma nincs. A főváros a kormányra vár, a kormány egy korábbi álláspontja szerint viszont Budapest közlekedési beruházásai önkormányzati feladat.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes kérdésünkre elmondta, elképzelhető, hogy már jövőre elkezdik a Margit híd rekonstrukcióját, de legalább annak előkészítését. Az északi híd gyors felépítésére ugyanis kevés az esély. Ha bizonyossá válik, hogy nem készülhet el addig az időpontig, amíg a Margit híd még járható, akkor nincs értelme a halogatásnak. A felújításra váró szerkezet karbantartása ugyanis túlságosan költséges, és előbb-utóbb veszélyessé válik.

Közlekedési szakértők szerint új északi híd nélkül a Margit híd lezárása másfél évre is megbéníthatja a főváros felszíni közlekedését. Az autósok kerülőútvonalakon próbálnak majd haladni, emiatt viszont bedugul a Nagykörút, az Andrássy út, a Bajcsy-Zsilinszky út, a Rákóczy út és folytatása, a Kossuth Lajos utca, Budán pedig a Krisztina körút és az Attila utca. Hiába készül el idén decemberben a Hungária körgyűrű Dunától Dunáig tartó kiszélesítése, a Margit híd miatt totálisan beállhat rajta a forgalom, s az autók 100 méter/órás sebességgel araszolhatnak majd. Ennek oka az lesz, hogy a Margit híd híján az autók az amúgy is túlterhelt Árpád, illetve Erzsébet hidakon keresztül próbálnak majd eljutni úti céljukhoz.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes akkor sem ígér semmi jót a közlekedőknek, ha mégis elkészülne az északi Duna-híd, ameddig "a kormány folytatja a Budapest-ellenes politikáját". Az idei 4 milliárd helyett ugyanis évente legalább 17 milliárd forint kellene útfelújításra.

Fábry György közlekedési szakértő szerint az alapvető probléma az, hogy "borotvaélen táncol" Budapest közlekedése. Az utak annyira túlterheltek, hogy a legkisebb beavatkozás is megbillenti a kényes egyensúlyt. Ezekben a napokban is ugyanez a kibillent egyensúly keseríti az autósok és a tömegközlekedők életét. A különböző pontokon zajló felújítások kilométeres dugókat okoznak városszerte.

Klasszikus megoldás volna a helyzet javítására, ha a kritikus, forgalmas kereszteződéseknél az utakat szintkülönbséggel választanák el egymástól. Ám nem felüljárókkal, ilyen szerkezeteket Nyugat-Európában már nem építenek, hanem szükség esetén a föld alá kell vinni a forgalmat. Ez a megoldás azonban nagyon drága, s Budapest városszerkezete sem teszi lehetővé, hogy mindenütt alagutat fúrjanak. A szakértő szerint nem lehet nagy reményeket fűzni ahhoz sem, hogy az autósok átszálljanak buszra, villamosra. Az amúgy is egyre csökkenő kapacitással működő BKV járművei ugyanis nem tudnának elboldogulni egy ilyen megnövekedett utasforgalommal.

(Magyar Hirlap)