Amikor 1986-ban 8 hónap alatt, 700 millió forintból megépült Mogyoród mellett a Hungaroring, senki sem hitte volna, hogy Bernie Ecclestone ötlete, a "Vörös Nagydíj" két-három kiadásnál többet is megér. A brit üzletember, akit csak a Forma-1 teljhatalmú uraként szoktak aposztrofálni, a már-már telített nyugati felvevőpiac bővítéseként hazánkon keresztül akart beszivárogni a szocialista blokkba. Noha azóta a politika emelte korlátok ledőltek, üzleti húzása olyannyira bevált, hogy augusztus 11-től 13-ig már a 15. Magyar Nagydíjra kerül sor, s a jövő is biztos, 2006-ig a Hungaroring Sport Rt. vezetői garantált szerződéssel bírnak.

Fotó: Reuters

Képeslap Mogyoródról, előtérben Ferrarival
Az akkor világcsúcsot jelentő gyorsasággal, 8 hónap alatt felhúzott Hungaroringet 1986 márciusában még betonozták, júniusban már Béke és Barátság kupaviadalt futottak rajta, augusztus 7-én pedig edzésen robogtak a Forma-1-es versenyautók. Igaz, Nádasdi Jánostól, a MAMSZ akkori főtitkárától - aki a 15. Magyar Nagydíjon is a szervezőbizottság vezetőjeként dolgozik - egy héttel korábban, a hockenheimi Német Nagydíjon is azt kérdezgették a csapatok képviselői, lehet-e nálunk húst kapni, kell-e magukkal kenyeret hozni? Át lehet-e simán jönni a határon, csak úgy, a vasfüggönyön keresztül? A Zakspeed csapatot vezető Zakowski úr azonban feltalálta magát: mivel autóján a West cigarettamárkát reklámozta (ma a McLaren támogatója), egyik kocsiján tiszteletünkre a feliratot Eastre cseréltette... Az első keleti nagydíjra már csak civilben jött el Niki Lauda, akit kicsit Magyarország is a magáénak érzett, az osztrák visszavonulása után a világbajnoki címvédő Alain Prost és a brazil Nelson Piquet volt a legnagyobb sztár. Mégis egy fiatal, hallgatag brazil, Ayrton Senna írta be magát a sportág történetébe, mint aki 1:29,450 perccel a leggyorsabb edzéskört futotta. A futam 55. körében aztán az év előzési manőverét produkálta, ám akkor még a tapasztalt Piquet megelőzte. A dobogóról lelépő pilóták is panaszkodtak, a pályát csúszósnak, koszosnak, de a közönséget, Budapestet lenyűgözőnek találták. 260 ezer néző tolongott a helyszínen, 24 országban 180 millió a tévékészülékek előtt, köztük először a történelemben a Szovjetunió polgárai.

Fotó: Reuters

Egy meghiúsult vállalkozás: a tavaly még
F-1 filmet tervező Sylvester Stallone
cseveg Häkkinennel a Hungaroringen,
1999. augusztusában
Piquet és Senna a 2. Magyar Nagydíjon is megismételte párbaját, küzdelmüket személyes ellentétük élezte, elvégre Senna itt, a Hungaroringen, az első időmérő edzés előtt 20 perccel tudta meg, hogy kitették a Lotus-csapatból, s helyén jövőre Piquet ül majd. Kétségekkel gyötört hetek után aztán Senna is nyélbe ütötte szerződését, méghozzá a vb-esélyes McLaren-istállóval, így két 2. hely után 1988-ban már nem adta alább a rajt-cél győzelemnél. 1989-ben a Ferrarival versenyző Nigel Mansell bebizonyította: nem mindig igaz, hogy a Hungaroringen meghatározó az edzés, mert itt előzni nem lehet, csak az első rajtsorból nyerni. A bajuszos brit a 12. startpozícióból indulva győzött Senna előtt... 1990-ben egy kevésbé ismert pilóta, Thierry Boutsen vitte el a pálmát, aki a korábbi két évben is dobogós volt Mogyoródon. A szerény belga a nagydíj jó részében csak védekezett, az összes létező eszközzel blokkolta a mögötte tolakodó Senna előzési kísérleteit. A brazil végül 0,288 mp-cel maradt le a győzelemről. A futam és a pálya megnyugtató választ adott Ecclestone-nak is, aki a meg-megújuló viharok dacára újabb 5 éves szerződést kötött a magyar féllel. Illetve, a ring közepén fekvő terület tulajdonjogi vitáit lezárva bérbe vette a pályát. Mindez a pilótákat nem érdekelte, Senna 1991-ben erődemonstrációt tartott, miként egy évvel később, bár akkor "segített rajta", hogy az olasz Riccardo Patrese kocsija éllovas pozícióból az 53. körben felmondta a szolgálatot. Ez kisebb botrány gyújtópontja lett, hiszen a fűre parkolt Williamsből szuvenír gyanánt egy pályabíró kilopta a kormányt. A 2. helyen célba futó Mansell ezzel a 6 ponttal megnyerte a vb-pontversenyt - ez volt az első és utolsó alkalom, hogy világbajnokot avattunk a Hungaroringen. A Hungaroring Sport Rt. élére Berényi Jánost és Neményi Bélát nevezték ki, a nézőszám viszont negatív rekordot döntött, a futamra csak 30 ezren voltak kíváncsiak a helyszínen.

Fotó: Reuters

A tavalyihoz hasonló sorrend eldöntené a
világbajnokságot: akkor Häkkinen nyert,
DC lett a második és a Ferrari négy pontot
szerzett Irvine révén
Mivel a McLarent elhagyta a Honda, 1993-ban Sennának esélye sem volt negyedik budapesti elsőségére. Mogyoródon élete első futamgyőzelmét egy ígéretes tehetség, a brit Damon Hill aratta, aki 1992-ben nálunk futotta első Forma-1-es versenyét, egy évre rá pedig átvehette első serlegét. Az 1994-es versenyt már Senna nélkül, de rá emlékezve rendezték. A május elsején Imolában tragikus balesetet szenvedett zseni helyét a dobogón a feltörekvő sztár, a német Michael Schumacher foglalta el. Az 1995-ös 10. Magyar Nagydíjon Damon Hill dominált, ő volt a leggyorsabb az edzésen és a nagydíjon is, a ring pedig visszakerült magyar kézbe, a Hungaroring Sport Rt. Ecclestone-tól saját kezelésbe kapta, ráadásként további 6 évre szóló szerződéstervezetet. Egy évvel később Jacques Villeneuve aratott Hill előtt jöttem, láttam, győztem sikert, hiszen a kis kanadai akkor járt először Budapesten. 1997-ben megint ő nyert, de hihetetlen mázlival, az utolsó körben vette át a vezetést a teljesen kipurcant autóval célba totyogó Hilltől. Utóbbi akkor már az Arrowsnál versenyzett, miután világbajnokként sem tartott rá igényt a Williams. 1998-ban Michael Schumacher aratott itt frenetikus sikert a Ferrarival, pedig mindenki az élről rajtoló, s az év végén vb-címet nyert Mika Häkkinen McLarenjére tett. A Ferrari megrészegedett szurkolói el is öntötték a pályát a célba futás pillanatában, amiért százezer dolláros büntetést kapott a Hungaroring Sport Rt. Tavaly már úgy lett világbajnok Häkkinen, hogy nálunk is magabiztosan nyert, csapattársa, David Coulthard és a Schumi lábtörése után igazi riválissá vált Eddie Irvine Ferrarija előtt. Hill levezető évében még szerzett nálunk egy pontot, idén, ha jön, már csak vendégként teszi. Schumachert, Häkkinent és Coulthardot azonban nem a magyaros vendégszeretet csalja újra Mogyoródra, aki az idei, 12. vb-futamon nyer, hatalmas lépést tesz a cím felé.

A Magyar Nagydíj győztesei:

futamidő (óra)

1986: Nelson Piquet brazil Williams-Honda

2:00:34.508

1987: Nelson Piquet brazil Williams-Honda

1:59:26.793

1988: Ayrton Senna brazil McLaren-Honda

1:57:47.081

1989: Nigel Mansell brit Ferrari

1:49:38.650

1990: Thierry Boutsen belga Williams-Renault

1:49:30.597

1991: Ayrton Senna brazil McLaren-Honda

1:49:12.796

1992: Ayrton Senna brazil McLaren-Honda

1:46:19.216

1993: Damon Hill brit Williams-Renault

1:47:39.098

1994: Michael Schumacher német Benetton-Ford

1:48:00.185

1995: Damon Hill brit Williams-Renault

1:46:25.721

1996: Jacques Villeneuve kanadai Williams-Renault

1:46:21.134

1997: Jacques Villeneuve kanadai Williams-Renault

1:45:47.149

1998: Michael Schumacher német Ferrari

1:45:25.550

1999: Mika Häkkinen finn McLaren-Mercedes

1:46:23.536

Németh Andrea

(Népszava)

Ajánló:

Az 1999-es nagydíjról az [origo] archívumában

Korábban:

Két nappal a hockenheimi Német Nagydíj után a Prost, a Sauber, a Jaguar és a Jordan istállók szállítókamionjainak első csapata már a Hungaroringen parkol, s az 1986-ban átadott pályán is minden kész arra, hogy a Forma-1-es vb-sorozat utazócirkuszát fogadja. Az más kérdés, hogy az augusztus 11-től 13-ig sorra kerülő 15. Magyar Nagydíjat gyakorlatilag már egy más ringen rendezik, mint amit 1986-ban felhúztak.