Bizonytalanná vált a 4-es metró építése. A fővárosi közgyűlés csütörtöki ülése előtt még mindig nincs megegyezés az MSZP és az SZDSZ között a beruházás feltételeiről. A szocialisták azzal fenyegetőznek, hogy nem szavazzák meg a beruházást. Ráadásul a városüzemeltetési bizottság sem fogadta el az előterjesztést, mondván, az hemzseg a hibáktól és ellentmondásoktól. Közben a Fidesz-frakció újabb alternatív nyomvonalat javasol. Szerintük a 2-es metrót kellene a Kelenföldi pályaudvarig és a budaörsi virágpiacig meghosszabbítani.

Az MSZP-frakció vonakodik, hogy igent mondjon a 4-es metró építésére. A nyár eleje óta tartó egyeztetések ellenére még mindig nem kaptak garanciát az SZDSZ-től arra, hogy a metróépítés miatt a jövőben semmiféle ágazattól nem kell pénzt elvonni. A fővárosi közgyűlés holnap tárgyalja a sorsát annak a 30 milliárd forintnak, amelyből a főváros belevágna a 160 milliárd forintos beruházásba. Először négy állomás alapjait alakítanák ki a föld alatt, felújítanák és átépítenék a felszíni tereket, utakat, majd a kormánnyal folytatott pereskedés után kötnék össze az állomásokat az alagutakkal.

Csak akkor mondunk igent a 4-es metró beruházására, ha csütörtökig meg tudunk állapodni arról, hogy az intézmények finanszírozása akkor is megmarad a jelenlegi reálérték szintjén, ha a jövőben csökkennek az önkormányzat bevételei - közölte Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes. Amennyiben három százaléknál nem nagyobb ez a csökkenés, akkor nem lehet pénzt elvonni a város és az intézmények üzemeltetésétől.

Vajda Pál hozzátette, ha nem teljesülnek ezek a feltételek, akkor könnyen lehet, hogy a szocialisták nem szavazzák meg a metróépítés. De ez korántsem jelenti azt, hogy az MSZP ne tartaná elengedhetetlennek az új föld alatti vasutat. Vajda Pál elmondta, a legfrissebb adatok szerint 2010-re Budapest "belefullad" a közlekedési problémákba. Ha minden betervezett út megépülne addigra, akkor is kezelhetetlen volna a forgalomnövekedés. Az autók száma még harminc százalékkal emelkedni fog, s Budapesten egyre inkább erősödik a tranzitforgalom. Nincs más megoldás, mint a tömegközlekedés fejlesztése, ám a felszíni vonalak semmiképp sem pótolhatják a metrót.

Vajda Pál szerint a beruházást a leghamarabb el kell kezdeni, éspedig ezen a nyomvonalon. 1978 óta 27 nyomvonal lehetőségét vizsgálták a szakértők, és mindegyik esetben ezt a megoldást találták legjobbnak. Vajda Pál reményét fejezte ki, hogy "lesz még ennek az országnak olyan kormánya, amely úgy gondolja, hogy tisztességtelen dolog kivonulnia az államnak Budapest közlekedésének fejlesztéséből."

A városüzemeltetési bizottság legutóbbi ülésén nem fogadta el a közgyűlés elé kerülő metró-előterjesztést. Annak tartalma ugyanis ellentmond a hétéves közlekedésfejlesztési tervvel. Vajda Pál szerint ezek a problémák idővel kiküszöbölhetőek, ettől még megszavazható lenne a javaslat. Ám a szocialisták feltétlenül igényt tartanak az intézmények működtetését érintő garanciákra.

Olyat nem tud adni az SZDSZ, ami valóban garanciának minősülhet és összefügg a pénzügyi finanszírozások éves tervével" - közölte a szabaddemokraták frakcióvezetője. Bőhm András nem érti a szocialisták viselkedését, hiszen ő egészen hétfőig úgy tudta, hogy az MSZP pénzügyi szakértője, Moskovits Péter megegyezett az SZDSZ-es főpolgármester-helyettessel, Atkári Jánossal. A váratlan fordulatot Bőhm András a következőképpen kommentálta: "üdvözlöm Vajda Pált, aki felépülése után ismét elfoglalta helyét." Szerinte az egész felvetésnek semmi köze a metróhoz, arról ugyanis már korábban egyetértésre jutottak, hogy a beruházás miatt nem vonnak el pénzeket más területektől.

Miközben a városvezető koalíció arról vitázik, hogy megszavazzák-e a metróépítést, a Fidesz-frakció újabb nyomvonalat javasol. Tirts Tamás frakcióvezető elmondta, a 4-es metró költségének tíz-húsz százalékából a felszínen meg lehetne hosszabbítani a 2-es metró vonalát a Déli pályaudvartól a Kelenföldi pályaudvarig, illetve a budaörsi virágpiacig. A Fidesz szerint addig is ezzel az olcsóbb beruházással lehetne enyhíteni a közlekedési gondokon, amíg felülvizsgálják a nyomvonalat. Tirts Tamás úgy véli, amióta 1992-ben a közgyűlés elfogadta a jelenlegi útvonalat, rengeteg minden megváltozott. Ám a főváros ezt a nyarat is elvesztegette. A Fidesz szerint meggondolatlanság a jelenlegi feltételek mellett belevágni a 4-es metró építésébe, hiszen a főváros perben áll a kormánnyal, ráadásul a beruházás a korábbi számítások helyett nem 140, hanem 233 milliárd forintba fog kerülni.

A MIÉP a felszíni tömegközlekedési hálózatot fejlesztené a rendelkezésre álló 30 milliárd forintból. Lukács József frakcióvezető attól tart, hogy ugyanaz ismétlődik meg, ami az ötvenes években "a Rákosi-korszakban". Akkor is fedezet nélkül belevágtak a metróépítésbe, majd elfogyott a pénz és évekig úgy maradtak az üres alagutak. Bánovics Tamás képviselő szerint valószínűleg finanszírozási gondok lehetnek a 4-es metró körül, mivel az idei első félévben 1,609 milliárd forint értékben adott el ingatlanokat az önkormányzat, sokkal többet, mint tavaly ugyanennyi idő alatt. Bánovics Tamás képviselő szerint ez a vagyoneladás minden bizonnyal összefüggésben áll a metróépítéssel. A MIÉP-es képviselő furcsállja, hogy egyáltalán szóba kerülhet egy alagút nélküli metróépítés gondolata.

(Magyar Hirlap)

Ajánló:

Korábban:

(2000. augusztus 1.)