Nem fizet a Jorgos az elmaradt utakért<br/>

Vágólapra másolva!
A Jorgos Travel nem tudja visszafizetni a HTC Utazásszervező Kft. fizetésképtelensége miatt elmaradt utak részvételi díját. A HTC ugyanis felszámolási eljárást kezdeményezett saját maga ellen hétfőn. A HTC vezetői ezzel egyidőben külső segítséget kérnek külföldön rekedt utasaik hazaszállításához. A Jorgos szerint a HTC csődje miatt akár több száz utazási iroda kerülhet válságba.
Vágólapra másolva!

A HTC szerint a kialakult helyzet - vagyis a HTC fizetésképtelensége - több utazásközvetítő partner jelentős összegű tartozásával, a partner légitársaság gyenge likviditási helyzetével, a hosszú időn át tartó nyomott áron történő értékesítéssel magyarázható.

A HTC bejelentésére reagálva közleményben adta hírül a Jorgos Travel, hogy jogilag nem tud felelősséget vállalni a Pannon Airlines egyoldalú szerződésbontása miatt meghiúsult repülős utak elindításáért. Az utazási iroda még tavaly decemberben visszaadta utazásszervezői jogosítványát, így ebben a szezonban már a HTC Kft. szervezte a görögországi utakat, kötötte meg a szerződéseket a külföldi partnerekkel és légitársaságokkal. A Jorgos Travel csupán értékesítette az utakat, amelyek után jutalékot kapott.

A HTC Kft. és a Pannon Airlines között kirobbant botrány miatt a Jorgos Travel pénzügyileg ellehetetlenült, s véleményük szerint országszerte több, mint 600 HTC-partner kerülhet hasonló helyzetbe, ami - mint fogalmaznak - az egész szakma válságát okozhatja.

A Jorgos vezetősége és tulajdonosai mindent megtesznek annak érdekében, hogy a HTC a megrendelt szolgáltatásokat teljesítse, illetve az utasok kárpótlása rendeződjön.

A HTC vezetői az elmúlt napokban - állításuk szerint - mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy megoldják a külföldön tartózkodó utasok hazaszállítását. Nagyobb hányadban ez sikerült is, azonban szeptember 5-12. között további, mintegy 25 millió forint értékű vissza repülőútnak nincs meg a pénzügyi fedezete.

A HTC Kft. ezért arra kérte az utazási szakma tőkeerős cégeit, a Külügyminisztériumot, a Malév Rt.-t és az utazási biztosítót, hogy nyújtsanak rendkívüli pénzügyi és technikai segítséget az utasok Magyarországra szállításának finanszírozásához.

A hírre reagálva a Malév Rt. bejelentette: nem tud eleget tenni a HTC kérésének. A légitársaság akkor hajlandó bekapcsolódni az utasok hazaszállításába, ha az utazásszervező cég készpénzben, előre fizet, vagy a biztosító garanciát vállal a fizetésre.

Az utazási biztosító, az AXA Colonia Biztosító Rt. 35 millió forintig vállal garanciát, a biztosítási szerződésben foglaltaknak megfelelően. Ebből az összegből rendezték a három, hétvégi repülőjáratot, ami mintegy 20 millió forintba került. A három járattal 731 utast hoztak haza.

Mivel a fennmaradó 15 millió forint nem elég az utasok hazaszállításához, ezért egyelőre nem tudni, miként térhet haza 760 turista. Ugyancsak nem tisztázott további 650 nyaraló útja sem, akik autóbusszal jönnének haza, többségükben Görögországból.

A HTC Utazásszervező Kft. tulajdonosa Havas Tamás egyben tulajdonos a Jorgos Travelnél is. Tavaly novemberig ügyvezetője is volt a Jorgosnak, most volt felesége Szedleczky Mónika irányítja a céget. Havas Tamás tulajdonosa a Pannon Airlinesnak is.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Közigazgatási Irodája jogszabály megsértése miatt hétfőn azonnali hatállyal törölte a nyilvántartásból a HTC Utazásszervező Kft. utazási irodáját. A döntés értelmében a vállalkozás tisztségviselője és nyilvántartásba vett tagja 5 évig nem végezhet utazásszervezői tevékenységet. A tiltás Havas Tamásra és Harczi Tiborra, a cég ügyvezetőire vonatkozik, akik a jövőben ilyen tevékenységet nem végezhetnek. A döntés azonban azt nem zárja ki, hogy utazási irodában tulajdonrésszel rendelkezzenek. Mivel a HTC Kft. utazásszervezési tevékenység végzésére alakult, így a cég utazási irodájának törlése gyakorlatilag a kft. törlését is jelenti.

(MTI)

Ajánló:

A HTC érdekeltségi körébe tartozó utazási iroda honlapja.

Korábban:

(2000.09.04.)