NATO-milliárdoktól eshetünk el a pápai repülőtér bezárása miatt

Jelentős NATO-pénztől eshet el a magyar honvédség, miután a pápai repülőtér bezárásáról döntött a katonai vezetés. Légibázisunk megszüntetését sokan rossz szakmai, illetve politikai döntésnek tartják. Értesülések szerint az sem kizárt, hogy hazánk helyett Szlovákia kap fejlesztési pénzt.

Magyarország hivatalosan nem jelentette be, hogy a pápai repülőtér bezárása után Taszárt akarja a már a NATO által jóváhagyott fejlesztési csomagba. A megállapodás értelmében a szövetség három repülőtér fejlesztését finanszírozza. A 24 milliárd forintos összeget Pápa, Kecskemét és Ferihegy kapja. A NATO-közgyűlés az új helyzetről hivatalosan nem tud, következésképpen nem is tárgyalt róla. A szövetség hadműveleti terveiben a mai napig Pápa szerepel, amelynek átalakítási terveit a fejlesztés eltérő tartalma miatt nem lehet átvinni Taszárra.

Egy 1998-as NATO-szakértői bejárás jelentése egyértelműen kizárta a fejlesztési körből Taszárt. Ennek fő oka: a határ közelsége miatt a felszálló gépek sebezhetők. Ezenkívül Taszáron nincs működő magyar honvédségi bázis, hiányzik az infrastrukturális háttér. Nem elhanyagolható tényező, hogy a területet amerikai békefenntartók bérlik.

Szakemberek számítása szerint még abban az esetben is többmilliárdos veszteséggel lehet számolni, ha az újra fogalmazott repülőtéri csomagot megtárgyalja és elfogadja Brüsszel. Ez azonban majdnem kizárt, hiszen Taszárt hadműveleti okok miatt tartja alkalmatlannak a szövetségi feladatok ellátására a NATO.

Ennek ellentmond, hogy a laktanya bezárásakor tartott állománygyűlésen Martinusz Zoltán védelempolitikai helyettes államtitkár közölte: Taszár kerül Pápa helyére a fejlesztési csomagba. Pápa már elkészült fejlesztési tervét szerinte adaptálni lehet Taszárra. Véleménye szerint Brüsszel nem emel kifogást a csere ellen.

Lányi Zsolt keddi parlamenti felszólalásában elképzelhetőnek nevezte, hogy a katonai szövetség nem fogadja el a honvédelmi tárca Taszárra vonatkozó javaslatát. A honvédelmi bizottság kisgazda elnöke a Népszavának korábban elmondta, a NATO szakértői decemberre adnak választ arra, elfogadnak-e a fejlesztési csomagba egy másik ajánlatot a pápai repülőtér helyett.

A tv2 értesülése szerint elképzelhető, hogy a pápai felújításra szánt NATO-pénzt Szlovákia kapja meg. Ugyanis Pozsony felajánlotta egyik katonai repülőterét a szövetségnek.

Az 1999 júliusában a kormány által elfogadott NATO-fejlesztési terv ütemezése szerint 2000 júniusában 4,5 milliárd forintból meg kellett volna kezdeni a konkrét munkákat. Így 2001 közepére létrejöttek volna az alapfeltételek a NATO-gépek fogadására. De időközben kiderült, a legújabb haderőreformmal birkózó katonai és politikai vezetés bezáratja Pápát.

"A lojalitás szabályaiból fakadó megelőlegezett bizalom alapján formailag" fogadta el Kövér László, a Fidesz elnöke a Szabó János kisgazda honvédelmi miniszterhez intézett interpellációjára adott választ. A politikus Kovács Zoltán fideszes képviselővel együtt arra várt választ, hogy politikai döntés volt-e a pápai repülőezred megszüntetése, avagy miért veszélyezteti a vezérkar főnöke a haderőreformot. Az interpellációt elmondó Kovács Zoltán kíváncsi volt arra is: igaz-e, hogy a szakma és a vezérkar szerint rossz döntés volt a pápai repülőtér megszüntetése. Ha igen, akkor milyen politikai szempontok alapján döntött erről a miniszter? - A pápai repülőtér megszüntetése nem volt rossz döntés - hangsúlyozta válaszában Szabó János honvédelmi miniszter. Elmondta, a döntés előkészítése a tárca és a honvéd vezérkar közös munkája volt. Kiemelte, hogy a haderőreform részeként hozott döntés katonai-szakmai vélemény alapján született. Azt pedig félreértésen vagy tévedésen alapuló nézetnek nevezte, hogy Fodor Lajos vezérezredes, a magyar honvédség parancsnoka nyilvánosan panaszkodott volna e döntéssel kapcsolatban a pápai állomány ünnepségén. A válaszra reagáló Kövér László csupán formailag fogadta el Szabó János érvelését. Mint mondta: ezt abban a hitben teszi, hogy a miniszternek a honvédelmi bizottság és a nyilvánosság előtt is lesz módja feloldani az üggyel kapcsolatos dilemmákat.

A honvédelmi bizottság következő ülésén szerepel a pápai repülőtér bezárása, valamint a dunai flottilla felszámolása - közölte Lányi. A politikus természetesnek nevezte, hogy a pápai képviselők lobbiznak a repülőtér fenntartása mellett, de hangsúlyozta, a döntést a honvédelmi tárca szakértőinek kell meghoznia, a NATO-val egyeztetve.

Juhász Ferenc, a honvédelmi bizottság MSZP-s alelnöke szerint Kövér László és Kovács Zoltán interpellációja politikai műbalhé volt, amelynek egyedüli célja, hogy a pápai szavazók megnyugodjanak: képviselői, illetve polgármesterük heroikus küzdelmet folytat a repülőtérért. A szocialista politikus szerint Kövér László fél évvel ezelőtt a nemzetbiztonsági kabinet tagjaként még befolyásolhatta volna a döntést.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(2000. április 14.)