Az ügyészség utasítására a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya tegnap nyomozást indított a Thesszalonikiben, a kifutópályát súrolva átstartoló TU-154-es típusú Malév-gép ügyében. A BRFK illetékes főosztálya légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése alapos gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen rendelt el vizsgálatot.
Mint ismeretes, a Malév egyik TU-154-ese 2000. július 4-én 14 óra előtt néhány perccel, hosszas várakoztatás után, műszeres rásegítés nélkül, bábeli (görög, angol nyelvű) rádió-összeköttetés mellett csaknem tragédiába torkolló leszállást kezdett meg a thesszaloniki repülőtéren. A német légügyi szakértők által a gép feketedobozából nyert információk szerint már bizonyos, hogy az első, sikertelen landolási kísérletnél a repülő behúzott futóművekkel közelítette meg, majd súrolta a kifutópálya betonját. A futómű nélküli leszállási kísérlet következtében leszakadt a Tupoljev fékszárnyainak egy része, súlyosan megsérült a törzs hátsó része és a futóművek rejtésére szolgáló úgynevezett futóműgondola - áll a Polgári Repülés című szaklap legutóbbi számában.
A görög légügyi hatóság német szakemberek bevonásával folytatott vizsgálata egyelőre nem hozott végleges eredményt, így nem állapítható meg, vajon mi vezetett a gép szerencsétlen manőveréhez. Ennek ellenére az ügyészég nyomozás elrendelésére szólította fel a magyar rendőrség illetékes szerveit. Közlekedésrendészeti szakértők azonban úgy vélik, csak komoly nehézségek árán folytatható le a nyomozás. Meg kívánják hallgatni a később akár gyanúsítottként is szóba jöhető repülőszemélyzetet, valamint a gép utasait. Ugyanakkor a rendőrségnek meg kellene hallgatnia a thesszaloniki repülőtér légiirányításának azon munkatársait, akik szolgálatot teljesítettek az esemény idején.
Egy neve elhallgatását kérő közlekedésrendészeti szakember szerint egyszerűsíthetné az eljárást, ha a görög hatóságok indítanának büntetőeljárást, majd a vizsgálat Görögországhoz kötődő szakaszának befejeztével felajánlanák az eljárás további lefolytatását a magyar hatóságoknak. A görög rendőrség azonban nem mutat hajlandóságot a nyomozás megindítására. A hajlandóság hiánya többek között azzal is magyarázható, hogy ha a vizsgálat a thesszaloniki irányítók felelősségét megállapítja, abban az esetben a TU-154-esben keletkezett károk egy részét a görög félnek kellene megtéríteni.
(Népszava)
Ajánló:
Korábban:
(2000. július 4.)