Nem emelik az üzemanyag jövedéki adóját<br/>

Vágólapra másolva!
A kormány és a fuvarozók képviselői szombati egyeztetésükön arról állapodtak meg, hogy nem emelkedik az üzemagyagokat terhelő jövedéki adó mértéke mindaddig, amíg az olaj világpiaci ára hordónként 25 dollár felett van. Ez a megállapodás húsz milliárd forinttal csökkentheti a 2001-es költségvetés bevételeit.
Vágólapra másolva!

Húsz milliárd forinttal csökkentheti a 2001-es költségvetés bevételeit a kormány és a fuvarozók szombati megállapodása, amelynek értelmében mindaddig nem emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, amíg a világpiacon az olaj hordónkénti ára nem süllyed 25 dollár alá. A benzin árának jövedéki adóját az Országgyűlés elé szeptember elején beterjesztett törvényjavaslat 6 százalékkal emelné.

Járai Zsigmond pénzügyminiszter korábban azt hangsúlyozta: ez a növelés lényegében nem emelés, hanem az adó inflációs korrigálása. A kabinet ez irányú javaslatát mind az ellenzéki pártok, mind a fuvarozók érdekképviseletei és más vállalkozói szervezetek élesen bírálták az elmúlt hetekben.

A javaslat ellenzői úgy érveltek, hogy az üzemanyagok árának a magas világpiaci olajár miatti drasztikus emelkedése - amely Európa-szerte demonstrációkat váltott ki - mellett nem a jövedéki adótartalom növelése, hanem épp ellenkezőleg, annak mérséklése volna kívánatos, annál is inkább, mert az áremelkedés nominálisan amúgy is emeli a költségvetés bevételeit.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerdai elnökségi ülését követően hírül adta, a szervezet tagsága kész arra, hogy elfogadható megoldások hiányában radikális eszközökkel is kifejezze tiltakozását a magas üzemanyagárak ellen. Az egyesület, mint az Üzemanyag Árfórum egyik alapítója, emlékeztetett a fórum szeptember 8-i állásfoglalására, amely szerint az üzemanyag-árképzés már most túladóztatott, ezért elfogadhatatlan, hogy a kormány a jövedéki adó növelését kezdeményezte.

Az MKFE ezt követően, más szervezetekkel közösen érdemi egyeztető tárgyalásokat kezdeményezett a miniszterelnökkel. Orbán Viktor kormányfő csütörtökön újságírók előtt úgy nyilatkozott, hogy egy esetleges demonstráció kárt okozna az országnak. Megjegyezte azt is: a jövedéki adó emelésétől csak akkor lehetne eltekinteni, ha a költségvetés kiadási oldalát csökkentenék, amely például a nyugdíjak és bérek emelésének fedezetéül szolgál.

Orbán Viktor másnap, Nógrádi László közlekedési és Matolcsy György gazdasági miniszter társaságában megbeszélést folytatott a fuvarozók és vállalkozók képviselőivel. - Megvizsgáljuk, hogy le tudunk-e mondani a benzin és a gázolaj fix összegű jövedéki adójának 6 százalékos emeléséről - jelentette ki Matolcsy György. A gazdasági miniszter utalt arra, hogy a kormánynak egy esetleges blokádnál kevesebbe kerülne, ha teljesítené a fuvarosok 20 milliárd forintos igényét.

A tárgyalásokat szombaton tovább folytatták, azon a kormányt a gazdasági és a közlekedési miniszter képviselte. A többórás egyeztetést követően megállapodás született arról, hogy az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó mindaddig nem emelkedik, amíg az olaj világpiaci ára hordónként 25 dollár felett van.

A Brent nyersolaj hordónkénti ára a londoni nemzetközi olajtőzsdén a múlt heti 35 dollár feletti csúcshoz képest ezen a héten némileg csökkent ugyan, de a legutolsó kereskedési nap végére a legközelebbi kontraktus 33,98 dolláron zárt. Az első 30 dollár alatti határidő pénteken 2001 júniusa volt, 25 dollár alatti áron a 2002 decemberi kontraktus zárt.
A szombati egyeztetésen nem született viszont megállapodás a jövedéki adó visszaigénylés lehetőségének megteremtésére, illetve az olajválság miatt nehéz helyzetbe került vállalkozók támogatására szolgáló krízisalap ügyében. Az MTI információi szerint a kormány 300 millió forintot javasolt erre a célra, azonban a fuvarozók 5 milliárd forintot kértek. Az egyeztetést követő sajtótájékoztatón a közlekedési miniszter ezt elsősorban azzal indokolta, hogy nem tudják pontosan, hány főt érintene a gyorssegély. E kérdésről a kormány és a fuvarozók képviselői a jövő héten tovább folytatják a tárgyalásokat.

A felek az egyeztetés eredményeit nyolc pontban összegezték, ez a dokumentum a kormány soron következő ülése elé kerül. Galambos István, a fuvarozók delegációjának vezetője komoly eredményként értékelte, hogy a közúti közlekedési szolgáltatókat érintő gondok megoldása érdekében a kormány és a fuvarozók képviselői hosszú távú párbeszédbe kezdtek. Hozzátette: felkérik a szektor valamennyi résztvevőjét, hogy spontán akcióikkal ne veszélyeztessék a további tárgyalások sikerességét.

(MTI)

Ajánló:

Korábban:

(2000. szeptember 15.)