Pénteken konferenciát tartottak Budapesten arról, hogyan lehetne visszaszorítani a dohányzást a fiatalok körében. A tanácskozáson kiderült: Magyarország nagyon rosszul áll a dohányzás tekintetében, egyre több nő dohányzik, a férfiaknak pedig 40 százaléka dohányos. Európában Svédországban a legalacsonyabb a dohányzók aránya, azonban itt is több nő dohányzik, mint férfi. A gyerekek között végzett felmérések is azt mutatják, hogy már a 11-15 éves korosztályban is a lányok dohányoznak gyakrabban, mint a fiúk.

A budapesti tanácskozáson részt vettek az Egészségügyi Világszervezet, a Világbank és a Nemzetközi Valutaalap szakemberei. A nemzetközi helyzetről elmondták, hogy a fiatalok körében több országban elkészített vizsgálat szerint a fiatalok egyötöde a 10. életéve előtt próbálja ki a dohányzást. A dohányzó fiatalok több mint a fele le akar szokni a dohányzásról, viszont még senkitől nem kaptak segítséget ahhoz, hogy ezt hogyan tehetnék. A legtöbb országban a gyerekek alig találkoztak még dohányzásellenes felhívással, ugyanakkor rengeteg dohányzásra buzdító reklámot láttak.

Egy 1997/98-as felmérés szerint Európában a 11 éves gyerekek 20 százaléka, a 13 éves gyerekek 40-50 százaléka és a 15 évesek 60-70 százaléka már kipróbálta a cigarettát. A 11 éves korosztályban Görögországban (4%), Belgiumban (11%) és Portugáliában (11%) a legalacsonyabb a cigarettát kipróbálók aránya. A legmagasabb az arány Szlovákiában (38%).
Az összeurópai átlagot tekintve a 11 évesek 2 százaléka, a 13 évesek 10 százaléka és a 15 évesek 30 százaléka vallotta azt a felmérés során, hogy naponta elszív egy cigarettát. A gyerekek körében is több lány dohányzik már, mint fiú.

A képen látható felirat: "Bob, nekem rákom van" - a kép a WHO
dohányzásellenes kampányának része

Az Európai Unióban megpróbálták volna betiltani az összes dohányreklámot, de az Európai Bíróság ezt nem engedte. Ugyanakkor az egyes uniós és nem uniós országoknak lehetőségük van a dohányreklámok akár teljes megtiltására. Például Nagy-Britanniában, Svédországban és Franciaországban a dohányáru hirdetését már az óriásplakátokról is kitiltották. Szintén pozitív példa, hogy Svédországban a szépségkirálynő csak nemdohányzó lehet, és megválasztása után részt kell vennie az iskolákban szervezett dohányzásellenes kampányokban. Thaiföldön pedig már korábban is tiltották a gyerekeknek való cigarettaárusítást, amit most azzal erősítettek meg, hogy megszüntették a cigarettaautomatákat is.

Svédország az első országok között, 1963-ban megkezdte a dohányzás visszaszorítását. Mára már elérhető közelségbe kerültek ahhoz a biztató adathoz, hogy Európában elsőként 20 százalék alá tudják szorítani a dohányosok számát. Azonban a svéd adatok is azt mutatják, hogy a nők nehezebben szoknak le a dohányzásról, mint a férfiak. A kampány kezdetekor, 1963-ban még a férfiak fele, a nőknek pedig 25 százaléka dohányzott. Az 1998-as adatok szerint a férfiaknak már csak 17 százaléka volt dohányos, míg a nőknél alig csökkent az arány: 21 százalékuk továbbra is rágyújtott.

Nicholas Burett, a Világbank képviselője szerint az Egyesült Államokban is sikerült jó eredményeket elérni a dohányzás visszaszorításában: az Egyesült Államokban 50 évvel ezelőtt a férfilakosság 50 százaléka dohányzott, ma pedig körülbelül az egynegyedük. Burett elmondta azt is, hogy mivel a szegény lakosság körében terjed jobban a dohányzás, ezért a szegénység visszaszorításáért tett erőfeszítések kedvezően befolyásolják a dohányzás csökkentését is.

Gógl Árpád egészségügyi miniszer a magyar helyzetről az [*****] kérdésére elmondta: Magyarországon a reklámok korlátozásával nem sikerült teljes sikert elérni, hiszen a dohányárut hirdető óriásplakátokat nem tudták betiltatni. Gógl a parlament által elfogadott, a nemdohányzókat védő törvényről elmondta, hogy nemsokára lejár a törvény egyéves türelmi ideje, 2001-ben elkezdődik a szankcionálás. A dohányzás mértékének visszaszorítása érdekében pedig a jövedéki adó további emelését javasolja a kormány. Az érvényes jogszabályok szerint Magyarországon egészségügyi intézményekben, iskolákban és nevelőintézetekben tilos a dohányzás. Közintézményekben és munkahelyeken csak az erre kijelölt helyen lehet dohányozni, az éttermekben pedig külön részt kell biztosítani a dohányzóknak és a nemdohányzóknak. A dohányáruk reklámjain pedig fel kell tüntetni, hogy a dohányzás súlyosan károsítja az egészséget.

A Dohányzás vagy Egészség Magyar Alapítvány
cseresznyés ábrája

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Európai Regionális Irodájának munkatársa az [*****] kérdésére elmondta, hogy Magyarország - a többi országgal összehasonlítva - az egyik legrosszabb helyzetben van a dohányzás tekintetében. A férfiak 40 százaléka dohányzik, a nők és a fiatalok körében pedig jelenleg is terjed a dohányzás.

A WHO 1997-es adatai is már azt mutatták, hogy az európai régióban Görögország mellett Magyarország vezet a cigarettafogyasztás terén. Ebben az évben a görög és a magyar emberekre 3300 szál cigaretta jutott fejenként a stasztikák szerint. Összehasonlításképp: Svájc, Spanyolország, Jugoszlávia, Macedónia, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Csehország, Lengyelország, Szlovákia követett bennünket 1997-ben átlag 2600 szál cigarettával. A legjobb volt a helyzet Albániában, Svédországban, Finnországban és Norvégiában; itt csak 1200 szál cigaretta jutott évi fejadagként egy emberre a statisztikák szerint. A többi európai országban 1900 szál cigaretta volt az átlag.
Ehhez az adathoz képest a magyar fogyasztás az utóbbi három évben tovább nőtt.

A WHO egy másik munkatársa a Magyarországon szerzett tapasztalatokról elmondta, hogy Magyarországon sajnos nagyon sok ifjúsági eseményt támogatnak a dohánygyárak, például a pécsi egyetem média-központját egy ottani dohánygyártó cég támogatta, cserébe azért, hogy az egyetemen engedélyezzék a dohányzást.

Douglas Bettcher, a Nemzetközi Akciók a Dohányzás ellen nevű szervezet munkatársa szerint a dohánygyárak azzal, hogy rendszeresen támogatnak dohányzásellenes programokat, végső soron a dohányárura hívják fel a figyelmet. A dohányipar képviselői rendszeresen hangoztatják, hogy ők nem akarják, hogy a fiatalok dohányozzanak, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a ma 14-24 éves korosztály biztosítja majd a következő harminc év bevételeit a dohánygyáraknak, ezért a dohánygyárak meg is célozzák őket, például az Egyesült Államokban készült felmérés szerint a cigarettákat reklámozó hirdetésekben általában a felnőtté váláshoz kapcsolják a dohányzást, tehát olyan dologhoz, amit a gyerekek szeretnének minél előbb elérni.

[*****]

Ajánló:

Dr. Pákozdi Lajos munkája