Vágólapra másolva!
Kétnapos hajsza után, csütörtökön Kiskunlacházán foglalta le a Katonai Ügyészség azt a mentőhelikoptert, amely fontos bizonyítékokkal szolgálhat egy több tízmillió forintos kárt okozó bűnügy felderítésében. A vitatott tulajdonjogú és honvédségi felszerelésekkel ellátott helikopter körül korábban indított bírósági, pénzügyőrségi eljárásokat valamilyen okból mindig megszüntették.
Vágólapra másolva!

A Katonai Ügyészség 1999. július 12-én kezdett nyomozni katonai helyszínen elkövetett csalás és egyéb bűncselekmények ügyében. Az elmúlt években ugyanis jelentős értékű repülési műszaki cikk tűnt el a szolnoki katonai reptérről. A nyomozás egyik szála egy - egészen a múlt hétig -, a szegedi légimentő-bázison szolgálatot teljesítő mentőhelikopterhez vezetett, amelynek alkatrészeinek egy részét feltehetően kapcsolatba lehet hozni az eltűnt honvédségi eszközökkel. A helikopter azonban a helyszíni ügyészségi vizsgálat előtt néhány nappal eltűnt a szegedi bázisról, sőt tulajdonost is váltott. A mentőhelikopter tavaly június óta a Budapest Aircraft Service Kft.-é (BASE Kft.) volt, amelynek főmérnöke Lévai Gizella.

A mentőhelikopter körül már korábban is gondok voltak, hiszen az Oroszországból üzemképtelenül importált gép feltehetően mind a mai napig hamis papírokkal repült: eredeti dokumentumai ugyanis még mindig annál a pécsi vállalkozónál vannak, aki 1995 júniusában behozta az országba. A tisztázatlan tulajdonú, hiányos gépet 1995 novemberében aztán az importőr üzlettársa, állítólagos tartozás fejében behajtókkal elszállíttatta a pécsi reptérről.

A helikopter ekkor üzemképtelen állapotban volt, hiányzott róla többek között a futómű, az egyik hajtómű, a faroklégcsavar és a lapátok. Ezen alkatrészek nagy része a helikopter eredeti gépkönyvével együtt ma is Pécsen van.

Több személy beszámolója alapján a pécsi elszállítás után néhány héttel a helikopter 180 ezer forintért, dokumentumok nélkül, hiányos, szétvert műszerezettséggel került Makai György alezredes tulajdonába, aki a Magyar Honvédség repülőműszaki szolgálati főnökségén dolgozik osztályvezetőként. Makai egyben főmérnöke volt a Turul Repülő Egyesületnek. Az üzemképtelen, repülésre jogosító légügyi hatósági vizsgával nem rendelkező gép sok ideig nem bukkant fel. Majd 1999 tavaszán teljesen felújítva, gépkönyvvel és teljes dokumentációval megvásárolta a Turul Egyesület. - Azért vettük meg a helikoptert, mert szervezetünk hatósági vizsgáztatásra jogosult - mondta el Tapolyai Csaba, az egyesület elnöke. - A gépnek rendben voltak a papírjai, mi pedig levizsgáztattuk.

Valójában a gép eredeti dokumentumai továbbra is Pécsen voltak. Az "új" gépkönyvben 1984-es gyártási év szerepelt, jóllehet a helikoptert 1974-ben szerelték össze Lengyelországban. Később ez kiderült, a hibát a Légügyi Igazgatóság elírásra hivatkozva korrigálta. A Népszava kérésére a gyártó cég Lengyelországból elküldte a helikopter adatait, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy az 1974-ben készült. Azt, hogy a vizsgáztatásnál használt gépkönyv utángyártott vagy egy másik helikopteré-e egyelőre nem tudni. A helikopterrel kapcsolatban korábban indított eljárásokat különböző indokokkal mindig megszüntették.

A légügyi vizsgáztatás után (1999. május 27.) a Turul néhány napon belül eladta az immár teljes értékű gépet következő főmérnökének, Veres István őrnagynak, aki az MH 89. Szolnok vegyesszállító repülőezrednél teljesített szolgálatot leszereléséig mint mérnök műszaki szolgálatfőnök. Tudomásunk szerint Veres neve felmerült a katonai ügyészségi eljárás során is.

A helikopter talán nem is szállt fel új gazdájával, hiszen Veres 1999. május 31-én eladta gépét a Budapest Aircraft Service Kft.-nek (BASE Kft.). A "HA BGC" lajstromjelen nyilvántartott helikopterrel két héttel később (1999. június 14.) már meg is nyertek egy Egészségügyi Minisztérium által meghirdetett pályázatot, amelyet a szegedi légimentés biztosítására írtak ki. A nyertes "Mentés a jövőért Alapítvány" a BASE Kft.-t kérte fel a technikai és a személyi feltételek biztosítására.

A BASE Kft.-nek az üzemeltetésben egyébként jelentős gyakorlata van, hiszen e cég végzi az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) légi járműveinek üzemeltetését 1994 óta. A megbízások sikeres elnyeréséből már volt problémája a BASE Kft.-nek: ez év október 25-én a Közbeszerzési Döntőbizottság egy határozata nem jogerősen ötmillió forint bírságot rótt ki az OMSZ-ra, mert az havi több mint nettó nyolcmillió forintos üzemeltetési megbízást, közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül kötött a céggel.

Tavalyi év óta a HA BGC lajstromjelű gép, továbbra is eredeti gépkönyve nélkül, feltehetően honvédségi alkatrészekkel felszerelve Szegeden folytatott légimentést. A lap értesülései szerint a Katonai Ügyészség ezen a héten tartott volna helyszíni szakértői vizsgálatot. A szegedi gép azonban november 7-én eltűnt, mint kiderült azért, mert lecserélték egy másik Mi-2-es helikopterre. A BASE Kft. ügyvezetője, Ármai Zoltán elmondta: a gép eltávolításának műszaki okai voltak. - A gépet még aznap visszavásárolta a gép előző tulajdonosa, a Veres Kft. - tette hozzá Ármai.

A lap információi szerint a Katonai Ügyészség szerdán értesült a történtekről, s azonnal keresni kezdte a több tárgyi bizonyítékot tartalmazó mentőhelikoptert. A Légügyi Irányítás szerint a helikopter november 7-én Kiskunlacházán szállt le a volt szovjet repülőtéren, ami légi forgalom elől lezárt terület.

A "HA BGC" jelzetű helikopter gyanús elemeit végül Kiskunlacházán foglalta le tagnap a Katonai Ügyészség a Forgószárny Kft. telephelyén. A gép fő alkatrészeit akkorra már kiszerelték, elszállításukra azonban már nem volt idő. Információk szerint a telephelyet Makai alezredes kérésére már többször használták korábban is a helikopter szerelésére. Ezt Imre Lajos, a kft. ügyvezetője cáfolta. A vitatott tulajdonjogú és honvédségi alkatrészeket tartalmazó mentőgép csak egy azon civil használatban lévő helikopterek közül, amelyeket lopott katonai alkatrészekkel szereltek fel a szolnoki reptérről. A Katonai Ügyészség hivatalosan megerősítette a vizsgálat tényét, annak részleteiről azonban a nyomozásra tekintettel nem adtak felvilágosítást.

(Népszava)

Ajánló: