2001. január 1-jétől a személyi igazolvány ügyintézése mellett a közlekedési igazgatás is az önkormányzati okmányirodák hatáskörébe kerül. A forgalmi engedélyek, a rendszámok, a jogosítványok adminisztrációját a továbbiakban a helyhatóságok előadói végzik. Míg azonban a személyi azonosító ügyintézése viszonylag egyszerű feladat, az új feladatkör kihelyezése számos aggályt vet fel a bűnüldözés irányítóiban.

Az okmányirodák ez évi indulása is botrányokkal terhesen, technikai összeomlással kezdődött, s félő, hogy az újabb feladatkör bevezetése sem lesz kevésbé nehézkes. Név nélkül nyilatkozó rendőrségi illetékesek annak a félelmüknek adtak hangot, hogy főként a gépjárműbűnözés felderítésében végzett munkájuk megnehezülhet, esetenként meghiúsulhat. A szakemberek szerint nem várható el megbízható ügyintézés egy olyan rendszerben, ahol az irodák őrzése nem folyamatos és biztonságos. Az egyik legveszélyesebb gépjármű-bűnözési ág a fiktív forgalomba helyezés, illetve az azonosító adatok megváltoztatása ellen nem lesz megbízható a védelem. Bár az ügyintézők jelentős része a rendőrség állományából kerül az önkormányzatokhoz, sok esetben már most is látható, hogy tapasztalatlan és a hatósági belső szigorban nem járatos személyek is végzik majd a feladatot.

A számítógépes hálózat személyi kódokkal védett rendszerében már eddig is előfordult, hogy a jelszavak "közkinccsé" váltak, a dolgozók egymás azonosítóit használják. Ezzel követhetetlenné - tehát személyes felelősség nélkülivé válhat az ügyintézés. Például a hétvégeken, többnapos ünnepek idején őrizetlenül maradt rendszerekbe könnyűszerrel behatolhatnak a komputerbűnözök és a következő munkanapot megelőzően képesek lehetnek úgy módosítani az adatokat, hogy cselekményeiket "legalizálják".

Bár Eiselt György, a Belügyminisztérium helyettes államtitkára korábban úgy nyilatkozott, hogy a hálózat rögzíti, esetenként megakadályozza a munkaidőn túli belépéseket, a gyakorlat ennek ellentmond. Főként a fennakadások miatt keletkezett ügyhátralékok feldolgozására ugyanis félfogadási időn kívül is gyakran használják a gépeket.

A gyakorlatlan előadók hibájából, a kartotékrendszer - közismert nevén a ládakomputer - átmeneti továbbélése miatt, illetve a ma még kizárhatatlan korrupció következtében lehetőség nyílik például olyan személyek új vezetői engedélyének kiadására, akiknek jogosítvány-bevonása épp folyamatban van. Ilyen esetek még a szigorúan ellenőrzött - belső elhárító szervezettel védett - rendőrségeken is előfordulhattak. Az okmányirodák pedig nem tartoznak a védelmi szolgálat hatáskörébe.

A Népszava úgy értesült, hogy a rendőri vezetés már ez év első felében jelezte aggályait a BM jogszabály-előkészítőinek, ám választ azóta sem kaptak.

A közvetlen veszélyek mellett a közlekedésrendészeti szakemberek egyelőre azt sem látják világosan, hogy a hatósági jogkörök egy részének önkormányzathoz kerülése a rendőri intézkedések, eljárások lefolytatásában milyen fennakadásokat okozhatnak. Amennyiben pedig - ahogyan azt egyes elképzelések szorgalmazzák - a közlekedési büntetőpontok nyilvántartása is az okmányirodákhoz kerül, átláthatatlan helyzet alakulhat ki, amely újabb korrupciós lehetőségeket teremt.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(2000. július 17.)