Módosított formában, de továbbra is több kifogásolt pontjával együtt alapítják meg azt a közhasznú társaságot, amelyben a leköszönő egészségügyi miniszter, Gógl Árpád folytatja munkáját a jövő évben. Bár a nagy állami szanatóriumok nem kerülnek be az alapvetően egészségfejlesztési programokkal, illetve továbbképzéssel foglalkozó társaságba, félő, hogy az alapításban részt vevő magánszemélyek (3 fő) együttesen bármikor megvétózhatják a szintén alapító Egészségügyi Minisztérium döntéseit. A kht. állami vagyonelemet nem kap, azokat csak kezeli.

Nemzeti Egészség Közhasznú Társaság néven több szakmai testületet integráló szervezet alakul, amelynek vezetői posztjára Gógl Árpád leköszönő egészségügyi minisztert szemelték ki. Ellenzéki és szakmai körökben többen attól tartanak, hogy a társaság jelentős értékű állami vagyon fölött rendelkezik majd, illetve alapítói struktúrája miatt az abban részes magánszemélyek együttesen szavazati többséget tudnak elérni a szintén alapító minisztériumokkal szemben. A kht. december hatodikán kelt alapító okiratában ezenkívül szerepel az öt nagy hazai szanatórium (Mátrai Állami Gyógyintézet, az Állami Szanatórium Sopron, a Hévízfürdői Reumatológiai és Rehabilitációs Kórház, a Balatonfüredi Állami Szívkórház, a Parádfürdői Állami Kórház), amelyeket a tervek szerint szintén a kht.-ba vittek volna. Az okiratot az egészségügyi miniszter, valamint négy magánszemély írta alá, hiányzik azonban róla a szintén alapító Gazdasági Minisztériumot képviselő Matolcsy György miniszter kézjegye. A miniszterelnök azonban a múlt héten egy teljesen más alapító okiratot hagyott jóvá, amelyből kikerültek a szanatóriumok, így az alapítók a következők: az Egészségügyi Minisztérium és három magánszemély.

Az egészségügyi miniszter nem nyilatkozott az ügyben. A Népszava információi szerint a kht.-t alapvetően az egészségügyi fejlesztés megvalósításának érdekében kívánták létrehozni. Ezért integrálják ide az Egészségfejlesztési Kutatóintézetet (EFKI), a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézetet (NEFI), illetve a Medinfót. Ez utóbbi önálló költségvetési intézet, amely eredetileg szakkönyvtárként funkcionált, majd az egészségügyi fejlesztés információs központjának szerepét töltötte be.

Szintén önálló költségvetési szervezet a NEFI, aminek feladata az egészségnevelés, közösségfejlesztés, prevenció, illetve e témakörökkel kapcsolatos pályáztatások lebonyolítása.

Félig önálló költségvetési szervként (pénzügyeit a Medinfo kezeli) funkcionál a helyileg az Egészségügyi Minisztérium épületében működő EFKI. A szervezet kutatásokat, háttérelemzéseket végez, például egészségügyi közgazdaságtani, epidemiológiai, morbiditási, betegelégedettségi vizsgálatokat. A kht. létrejöttével e három intézet jogutód nélkül megszűnik, feladatait a közhasznú társaság látja el. A kht. költségvetése 2001-ben és 2002-ben egyaránt 1,6 milliárd forint, ami a lap értesülései szerint nagyrészt a beolvadó intézetek saját, már elfogadott büdzséjét jelenti.

Mikola István, leendő miniszter egészségügyi bizottsági meghallgatásán felmerült, hogy a kht. alapítói között megtalálható magánszemélyek képesek lehetnek leszavazni a minisztériumot, mivel mindegyikőjük egyforma szavazati súllyal rendelkezik a társaság ügyeit érintő kérdésekben. Bár a kht. pártolói szerint ez semmit nem jelent - lévén, hogy a tárasság politikailag semleges, profitot pedig jellege miatt nem lehet kivinni belőle - a terv bírálói rossz szemmel nézik, hogy az állami feladatokat ellátó társaság döntéshozatalából kiszorulhat a kormány képviselője.

A három alapító magánszemélyre a koncepció szerint, kapcsolati tőkéjük miatt, a szakmai munka megkönnyítésére van szükség a társaságban. A magánszemélyek közül Kellermayer Miklós, a Pécsi Orvostudományi Egyetem rektorhelyettese a kht. továbbképzési, oktatási feladatait segítené. Az orvosszakmai kapcsolatokat Karlinger Kinga, a Magyar Orvosi Kamara titkára ápolná, míg a gyógyszerrel, gyógyszergyártókkal kapcsolatos ügyek kezelését Szabó Sándor, a Magyar Gyógyszerész Kamara tiszteletbeli elnöke végezné.

A szanatóriumok kht.-ből való kikerülésével a Gazdasági Minisztérium szerepvállalása is feleslegessé vált. A gazdasági tárca a szanatóriumokon keresztül megszervezett gyógy-idegenforgalomban, illetve egészségügyi turizmusban lett volna érdekelt. Az eredeti elképzelés szerint ugyanis a projekt beszállítói feladatával az ezúton támogatott kis- és középvállalkozókat bízták volna meg.

(Népszava)

Ajánló: