Átvilágítják a matematika érettségit<br/>

Vágólapra másolva!
Idén az összes matematika érettségi dolgozat javítását górcső alá veszi az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont. A felmérés során azt vizsgálják, mennyire tekinthető egységesnek a dolgozatok kijavítása és értékelése. Az oktatási tárca 2005-re egy teljes objektivitást biztosító, többszintű dolgozatjavító modellt szeretne bevezetni. Kutatások szerint az utóbbi években valamelyest romlott a magyar diákok matematikatudása.
Vágólapra másolva!

A szakemberek vizsgálják az idén, hogy mennyire egységes a matematika érettségi dolgozatok kijavítása és értékelése. Az országos felmérés nem befolyásolja az érettségizők eredményeit, hiszen az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) által felkért szakemberekhez csak a vizsgák lezárása után kerülnek a dolgozatok - mondta Környei László, az oktatási minisztérium helyettes államtitkára.

A felmérés a 2005-ben életbe lépő új érettségi rendszerre való felkészülést is szolgálja. Addigra ugyanis egy teljesen objektív, standardizált dolgozatjavítási szisztémát szeretnének bevezetni. ? A világban erre számos jól bevált modell alakult ki, amelyeket a minisztérium és az Országos Közoktatási Intézet értékelési szakemberei tanulmányoztak ? mondta Környei László.

Skóciában például dolgozatjavító csoportokat hoznak létre, amelyek egyenként néhány száz érettségi dolgozatot ellenőriznek. Felettük a csoportok vezetőiből álló testület áll, a rendszer csúcsán pedig két érettségi "supervisor". Ők véletlenszerűen újrajavítanak dolgozatokat, a kisebb hibákat korrigálják, de vissza is kereshetik az értékelő tanár nevét és az ő kezén átmenő összes érettségi dolgozatot újra átnézhetik.

A helyettes államtitkár hangsúlyozta: a nálunk alkalmazott modellről további kutatások és szakmai viták után lehet dönteni. Az OKÉV-ek egyébként már az elmúlt időszakban is egyre nagyobb szerepet kaptak az érettségik megszervezésében és az elnökök kijelölésében. A Magyar Hírlap úgy tudja: a tervek szerint 2010-től a diákok már nem saját tanáraik előtt, hanem a vizsgaközpontok független bizottságai előtt tehetnek érettségit - az év bármely napján.

A Jelentés a magyar közoktatásról című kiadvány szerint aggodalomra ad okot, hogy az 1999-ben végzett monitorvizsgálatok csekély romlást mutattak a magyar iskolások matematikai képességében. Az iskolából kilépők matematikai teljesítményét mérő 1995-ös nemzetközi felmérés szerint hazánk 21 ország közül a 14. helyet foglalja el a rangsorban.

A Magyar Hírlap kérdésére, hogy az országos vizsgálatot nem ezek az aggasztó statisztikák indokolták-e, Környei úgy válaszolt: elsődlegesen a javítási mechanizmusok vizsgálatát tartják fontosnak. Mivel azonban az eredmények adatbázisba kerülnek, a későbbiek során fel lehet térképezni azt is, milyen típusú feladatokat tudnak jobban és melyeket kevésbé megoldani az érettségizők.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar iskolások matematikai tudása időről időre stabil képet mutat - mondta a Magyar Hírlapnak Vári Péter kutató. - Ha a monitorvizsgálatok mutattak is bizonyos romlást e tekintetben, ez nem tekinthető drámai változásnak - tette hozzá. A kutató érdekességként említette, hogy a nemzetközi felmérések során a magyar diákok rendszeresen jó válaszokat adnak a formalizált matematikai problémák megoldásakor, az életszerű feladatok megoldásában azonban kevésbé jók.

Az OECD-országokkal öszszevetve hazánk más gazdasági mutatókhoz képest mégis az elvártnál sokkal jobb eredményeket tud felmutatni matematikából. Ezek a kedvező adatok olyan képet közölnek Magyarországról - véli a szakértő, amelyeket nem hagynak figyelmen kívül egy ország gazdasági potenciáljának megítélésekor. Az érettségi előtt állók ügyeihez tartozik, hogy ingyenes központi felvételi nyílt napot tartottak szombaton a budapesti Eötvös Lóránt Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán.

A rendezvényen a magyar nyelv és irodalomból, történelemből felvételizőknek, illetve a matematikából, közgazdaságtantól a gazdasági és műszaki felsőoktatási intézményekbe jelentkezőknek egyetemi, főiskolai előadók, középiskolásoknak szóló tankönyvek szerzői és előkészítő szervezetek tanárai tartanak előadásokat.

A megjelentek ingyenesen juthatnak hozzá a helyszínen a továbbtanuláshoz hasznos információkat tartalmazó Felvételi segédkönyvhöz. A rendezvénynek különleges aktualitást ad a 2001/2002. évi felvételi lapok közelgő, március 1-jei leadási határideje.

(Magyar Hirlap)

Ajánló: