Minisztériumi engedély a hannoveri villamosokra<br/>

Vágólapra másolva!
Felmentést kapnak a magyar szabványok alól a hannoveri villamosok, a közlekedési minisztérium engedélyezi a magas padlójú járművek forgalomba állítását. A szocialisták szerint szakmai döntés született, a MIÉP viszont a "legkorruptabb párt" előretörését véli felfedezni az újabb fordulat mögött.
Vágólapra másolva!

Újabb akadály hárult el a hannoveri villamosvásárlás elől, a szabvány hiánya nem lesz akadálya a járművek forgalomba állításának. A közlekedési minisztérium vezetése úgy döntött, hogy felmentést ad az alól a szabályozás alól, amely csak a hatvan centit nem meghaladó padlómagasságú villamosok működtetését engedélyezi. A hannoveri járművek padlója 94 centire van a földtől.
Manninger Jenő, a tárca politikai államtitkára közleményben tudatta, hogy a minisztérium nem gördít akadályt a fővárosi önkormányzat közlekedési gondokat enyhítő fejlesztései elé. Ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a hannoveri villamosok padlómagassága nem korszerű, a városi forgalom az alacsony padlómagasságot követeli meg, amely könnyebb beszállást biztosít az utasoknak. Az államtitkár szerint hosszabb távon célszerű a hannoveri járműveket az elővárosokban forgalomba állítani, ahol ki lehet építeni a magas padlózathoz igazodó magas peronokat.
Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettes örül a minisztérium döntésének, amely szerinte bizonyítja, hogy a szakminiszter szakmai kérdésként kezeli a közlekedési problémákat.
Vajda az államtitkár ötletét is megfontolandónak tartja, mivel ezek a villamosok el tudnák látni az elővárosi vasutak feladatait is. Így ha lenne pénz új villamosok vásárlására, akkor a hannoveri járművek akár a tervezett csepeli gyorsvillamos vonalán is járhatnának.
Egyelőre azonban a külvárosokba szánja a városvezetés ezeket a járműveket. Vajda szerint nincs szükség mindenhol alacsony padlós villamosra, az ugyanis a forgalmas helyeken gazdaságos, hiszen gyorsabban tudnak ki-be szállni az utasok, így a jármű kevesebbet áll a megállóban. A kevésbé forgalmas helyeken azonban nincs szükség alacsony padlós villamosra. Már csak azért sem, mert a tervek szerint sok helyütt megmagasítanák a megállók peronjait, hogy elkerüljék az olyan halálos baleseteket, amelyeket a várakozó utasok közé felszaladó autók okoznak. Vajda emlékeztetett rá, hogy tavaly az európai nagyvárosokban az újonnan vásárolt villamosok fele volt csak alacsony padlózatú, és Hannover is magas padlós járműveket vett a világkiállításra.
A fővárosi SZDSZ-frakció nem kommentálta a döntést. Bőhm András szerint ez szakmai és nem politikai kérdés.
A magas padlós hannoveri villamosokat mindvégig ellenző MIÉP-frakció képviselője, Zsinka László azonban politikai manipulációt lát a történtek mögött. Szomorúnak tartja, hogy "a legkorruptabb párt rá tudja kényszeríteni akaratát a kormányra".
Zsinka László biztos benne, hogy a közlekedési miniszter környezetében dolgozó "káderek" rossz tanácsot adtak a tárca vezetőjének. A villamosok elővárosi vasútkénti való alkalmazásának javaslatában viszont a MIÉP saját igazát véli felfedezni, vagyis hogy ezek a járművek valójában nem villamosok, hanem "HÉV-ek".

Vajta Zoltán

Korábban:

(2001. március 13.)