Iskolások a börtönökben

Az igazságügy-miniszter rendelete alapján a elmúlt tanévtől kezdve lehetőség van arra, hogy közép- és általános iskolák tanulói büntetés-végrehajtási intézményekben tehessenek látogatásokat. A minisztérium bűnmegelőzési akcióként ismertette a programot, de szakmai körökben ezt a funkcióját nem teljesen ismerik el.

Dávid Ibolya igazságügy-miniszter rendelete alapján tavaly októbertől lehetőség van arra, hogy az általános és a középiskolák diákjai szervezett börtönlátogatásokon vegyenek részt. A minisztérium ezzel azt kívánja elérni, hogy az iskolások pontos képet kapjanak róla, milyen az élet a börtönökben, hiszen azt többnyire csak filmekből, könyvekből ismerhetik. Az, hogy közvetlen tapasztalatokat szerezhetnek a büntetőintézmények belső működéséről, a tárca elképzelései és reményei szerint a fiatalokat visszatarthatja a bűncselekmények elkövetésétől.


A rendelkezés hatályba lépése óta több ezer diák vett részt ilyen látogatáson, melyek során a tanulók nem kerültek kapcsolatba elítéltekkel. A séta során viszont a börtönben megnézhették a legtöbb helyiséget, cellákat, sétálóudvarokat.


Megoszlanak a vélemények azonban az intézkedés bűnmegelőző hatásáról. Kránitz Mariann, az Országos Kriminológiai és Kriminalisztikai Intézet kutatója az [origo]-nak elmondta: helyesnek tartja, ha minden hasonló, a nagyközönségnek és főleg a fiataloknak misztikusnak tűnő intézményről, problémáról alapos felvilágosító programokat tartanak, mindig a fiatalok életkorának megfelelő szinten. Elhibázottnak tartja azonban, ha a börtönlátogatások túlzott hangsúlyt kapnak mint preventív akciók. Több szakember kétségbe vonja azt is, hogy valóban el kell-e vinni a gyerekeket a börtönökbe, és hogy az ott látottak jó hatással vannak-e rájuk.


Az egyetemistáknak és főiskolásoknak eddig is lehetőségük volt ilyen látogatásokra, a kör most a közép- és általános iskolásokkal bővült. Az iskola vezetősége kérvényezheti az ország bármely büntetés-végrehajtási intézetének igazgatójától a megfelelő engedélyeket. A látogatások során előadásokat is hallgathatnak a gyerekek. A tapasztalatok feldolgozása után a minisztérium a jövő tanévben is folytatni, illetve bővíteni kívánja a programot.

[origo]