A kormány és a főváros vitája miatt nem épül új híd

A Városháza és a közlekedési tárca vitája miatt nem épül a fővárosban új Duna-híd. Egyik fél sem akarja az építkezés 20 milliárdos költségét állni. Amíg nincs új híd, nem kezdik el a Margit híd évek óta esedékes felújítását sem. A közel két évig tartó munkálatok ugyanis a híd teljes lezárásával járnának.

A Fővárosi Önkormányzat májusi rendeletében kinyilvánította, hogy az új átkelő megépítését azért nem tervezi, mert az az állam feladata lenne. A rendeletben a következő olvasható: "a következő országos és regionális jelentőségű közlekedésépítési feladatok finanszírozása és megvalósítása részben vagy teljes egészében a kormány feladatát képezi: az M0 autópálya teljes kiépítése (az Északi Duna-híddal együtt), az Újpest-Aquincumi Duna-híd és csatlakozó úthálózata..."

A közlekedési minisztériumban az új hidakkal kapcsolatban elmondták: szerintük Budapest területén a Fővárosi Önkormányzat feledata egy esetleges új átkelő megépítése, ahhoz költségvetési pénzeket nem adnak. Tervezik azonban két olyan átkelő építését is, amelyek javíthatják a főváros közlekdését is. A dunaújvárosi átkelő mellett az M0-s autóút északi részét összekötő híd sokat könnyíthetne a főváros közlekedésén. Azt, hogy mikor kezdik az átkelő építését, a minisztériumban nem tudták megmondani.

A főváros és a közlekedési tárca közötti vita eredménye, hogy három éve húzódik a Margit híd szerkezeti felújítása. A munkálatok több milliárdba - az [origo] információi szerint mintegy 5 milliárd forintba - kerülnek. Bár a munkálatokkal lehet még néhány évet várni, ha elvégzik az időközben esedékes kisebb javításokat, a nagyfelújítást azonban semmiképpen sem lehet kihagyni. A politikai vita miatti késlekedés miatt viszont évről évre egyre többe kerül a híd felújítása.

Ullrich András, a budapesti hidakat üzemeltető Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. út-híd-műtárgy főosztályának vezetője elmondta: a Margithíd szerkezeti felújítása nem szerepel a főváros jövő évi terveiben, bár az átkelő megérett a teljes felújításra. Legutóbb ugyanis 1978-ban végeztek a hídon komolyabb felújítási munkálatokat. A késlekedés oka, hogy közel egy évre le kellene zárni az átkelőt az autóforgalom elől, a négy sávból kettőn lehetne közlekedni. Hogy ezt meg lehessen oldani, szükség lenne egy új hídra, amely részben átvenné a lezárt átkelő forgalmát.

A szakember szerint a fővárosnak jelenleg nincs átfogó, teljes körű Duna-híd-felújítási programja. Kisebb-nagyobb felújításokat azonban folyamatosan végeznek több fővárosi hídon is, idén kétmilliárdot költenek hídrekonstrukcióra. Ezek közül az Erzsébet híd felújítás jelenleg is zajlik. Jövőre folyatódik az Erzsébet híd rekonstrukciója, emellett a Lánchídon és az Árpád hídon végeznek felújításokat.

 K. G.