Fontosabbnak tartják a vitaműsorokat, mint a fizetett hirdetéseket

A tv2 vezetése a napokban bejelentette, hogy nem közvetít fizetett választási hirdetéseket a jövő évi kampány idején. Bár az RTL Klub várhatóan csak szeptemberben határoz, már most valószínű, hogy a konkurens televízióhoz hasonlóan dönt. A pártok nem tartanak attól, hogy ez szereplési lehetőségtől fosztja majd meg őket.

Ha a két kereskedelmi adó a 2002-es kampányban nem sugároz majd politikai hirdetéseket, akkor a pártoknak főleg a csekély (jó esetben is alig 10 százalékos) nézettségű Magyar Televízió marad. A köztévét viszont a választójogi és a médiatörvény is kötelezi arra, hogy a választáson jelöltet állító pártok választási felhívását - azonos feltételek mellett - legalább egyszer közöljék, méghozzá ingyen.

A Fidesz frakcióigazgatója szerint önmagában nem baj, ha a kampány visszafogott és mértéktartó, mert akkor valószínűleg olcsóbb lesz, mint a korábbi években. Ám Mátrai Márta fontosnak tartja, hogy a különböző politikai pártok üzenete eljusson a választókhoz is. A Fidesz szerint szükség van arra, hogy az emberek meghallgassák és megvitassák a programokat, melyek közül kiválaszthatják a nekik leginkább megfelelőt.

Nem érinti alapjaiban a kampányt az, hogy az országos kereskedelmi csatornák feltehetően nem tesznek közzé majd politikai hirdetéseket - mondta a Népszavának Lendvai Ildikó, a szocialista párt alelnöke. Abban az esetben nem jelent ez gondot, ha a legnagyobb nézettségű csatornák azért készítenek majd néhány, közérdeklődésre számot tartó politikai vitaműsort - tette hozzá a politikus. Lendvai úgy látja: egyenesen üdítő változás lenne a Magyar Televízió műsorában, hogy fizetett hirdetéseket választási blokkban sugároznak, hiszen néhány adást ma is ingyenes kampányhirdetésnek lehet minősíteni.

Az FKGP üdvözli, hogy a kereskedelmi televíziók nem akarnak fizetett hirdetéseket közvetíteni a kampányban - mondta a lapnak Béres Béla, a párt alelnöke. Béres - aki a Torgyánhoz hű kisgazdák egyik vezetője -úgy vélte, ez csak előnyös lehet számukra, ugyanis "az egyik legszegényebb pártként fizetett hirdetésre egyébként sincs lehetőségük". Béres annak is örül, hogy ugyanakkor választási vitaműsorokat sugároznak majd. Az alelnök szerint ez olyan szereplési lehetőség, amely nem igényel pénzt, és így a pártok közötti esélyegyenlőséget segíti.

Szentgyörgyvölgyi Péter frakcióvezető, a Torgyán-ellenes kisgazdák képviselője arra hívta fel a figyelmet, hogy a kereskedelmi csatornáknak is van bizonyos közszolgálati kötelezettségük. Ha a tv2 kezdeményezésével nem sérti a médiatörvény előírásait, vagyis a vitaműsorokkal teljesítik kötelezettségét, akkor a politikus nem talál semmi rendkívülit a bejelentésben.

Font Sándor, az MDF frakcióvezető-helyettese is úgy látja: a pártokat nem érinti rosszul a kereskedelmi csatornák döntése. Legfeljebb a politikai hirdetésektől elzárkózó televíziókat érheti tehát anyagi veszteség - mondta. Font szerint a pártok a törvény adta lehetőségeikkel élnek majd, és az nem csupán az elektronikus médiában enged szereplést nekik.

A kereskedelmi csatornák mérlegelhetik, hogy közzétesznek-e fizetett politikai hirdetéseket, ez számukra csupán üzleti kérdés - nyilatkozta Pető Iván. Az SZDSZ ügyvivője szerint azonban attól nem zárkózhatnak el, hogy a pártok hagyományos megnyilvánulásainak teret adjanak. Arra pedig valamennyi médiumnak számítania kell, hogy kampány idején a politikusok intenzívebben fejtik ki nézeteiket. Pető tehát úgy látja: nem jelentene az sem veszélyt, ha csupán a közszolgálati televízió adna hirdetéseket. Az MTV-n és az országos kereskedelmi csatornákon kívül még annyi médium van, ami így is meghaladja az SZDSZ pénzügyi lehetőségeit.

Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a pártok a szokásos kereskedelmi hirdetéseknél olcsóbban jutottak reklámidőhöz. A köztévében például 1998-ban a szokásos tarifa tizedéért kampányolhattak.

(Népszava)