A VDSZSZ vezetője szerint alvilági eszközökkel él a MÁV vezetése

Vágólapra másolva!
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke szerint a MÁV nem tartja be a 2000. februárjában kötött kollektív szerződést, ezért a megállapodást fel kell bontani, és új tárgyalásokat kell kezdeni. A VDSZSZ szerdán tárgyal a MÁV-val, de a másik két vasutas szakszervezet nem támogatja a szerződésbontást. Így kicsi az esélye, hogy megállapodás születik.
Vágólapra másolva!

Gaskó János, a VDSZSZ elnöke az [origo]-nak négy pontot emelt ki, amelyekben a MÁV megszegte a kollektív szerződést. Tavaly áprilisig kellett volna megszervezni a vasút új szociális ellátó rendszerét, és tavaly szeptemberig kidolgozni egy új bértarifa rendszert. Gaskó szerint semmi sem történt ezekben az ügyekben. A szakszervezet sérelmezi, hogy a megállapodásban ez évre rögzített létszámleépítési keretet a MÁV már márciusban túllépte. A megállapodásban szerepel, hogy a MÁV az Európai Unió normáinak megfelelően tartják a kapcsolatot az érdekvédelmi szervezetekkel, ehelyett azonban folyamatosan provokálják, diszkriminálják a szakszervezeti tagokat. Gaskó szerint a bérmegállapodás az egyetlen pont, amit konzekvensen betart a MÁV, de csak azért, mert a meghatározott szempontok alapján 11,25%-os béremelést kellett idén a MÁV-nak adnia, holott Gaskó úgy tudja, országosan 17%-kal emelkedtek a bérek. Ezért a szerződésbontás után a VDSZSZ új bérmegállapodást is kötne.

A VDSZSZ fenyegetése a szerződés felmondásáról pont a megállapodás időtartamának felénél történik. Az eddigi eredményeket a MÁV vezetői augusztus 27-én értékelik, ennek pont elébe vág a mostani szakszervezeti támadás. Gaskó szerint a MÁV vezetése visszaél munkáltatói jogával, amikor nem teljesíti a szerződést, és alvilági módszerekkel, a jog kijátszásával teszik lehetetlenné a munkavállalók helyzetét.

A VDSZSZ nyomásgyakorlását gyengíti, hogy a másik két vasutas szakszervezet, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) nem támogatják a szerződés felbontását. A másik két szakszervezet félti azokat a kedvezményeket, amelyek elvesznének a szerződés felrúgásával. Erre a veszélyre Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója is utalt, a teljesítmény jutalmakra és más kedvezményekre célozva. A MOSZ csak később fogja értékelni a kollektív szerződés helyzetét, és a VSZ sem értékelte még az egyezség működését.

A MOSZ és a VSZ vezetői lehet, hogy el se mennek a szerdai egyeztetésre. Gaskó János VDSZSZ elnök szerint ezzel megsértenék a kollektív szerződést, abban szerepel, ha valamelyik fél felmondaná a szerződést, akkor közös egyeztető tárgyalást kell tartani. Gaskó szerda délelőtt az [origo]-nak azt mondta, a korábbi sajtónyilatkozatok ellenérre bízik abban, hogy a másik két szakszervezet is ott lesz akettőkor kezdődő tárgyaláson, és a ő a MOSZ alelnökétől erre ígértet is kapott. A MOSZ elnöke viszont a Magyar Nemzetnek azt nyilatkozta, hogy nem mennek el a megbeszélésre.

A MÁV részéről a tárgyaló Bajnai Gábor társadalmi és munkaügyi kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettes csak a tárgyalás után hajlandó a társaság álláspontjáról beszélni az [origo]-nak. Egy korábbi nyilatkozata szerint tételesen cáfolni tudja a VDSZSZ sérelmeit. A MÁV vezérigazgatója pedig arra emlékeztette a vasutasokat, hogy a munka törvénykönyve előírásaihoz képest 6 milliárddal többet költ bérekre a vasút, és a kedvezmény veszélybe kerülhet a kollektív szerződés felrúgásával. A tavaly téli megállapodást sztrájkok előzték meg. A VDSZSZ nem tartja kizártnak, hogy használja még ezt az eszközt a MÁV ellen.

[origo]

Ajánlat:

A VDSZSZ honlapja