Sok helyen újítanak fel utakat a fővárosban, de forgalomszervezési szempontokat nem mindenhol vesznek figyelembe. Nem valósulnak meg évtizedes tervek, a hagyományos útvonalak egy része pedig képtelen tovább kiszolgálni Budapest megnövekedett forgalmát.

A főváros a nyár végére, iskolakezdésre időzítette néhány nagy útfelújítási munkálatának befejezését, átadását. A nagyszabású átalakítások mellett azonban rengeteg útszakasz van Budapesten, ahol szinte állandósultak a dugók, sok helyen már napszaktól, csúcsidőtől függetlenül is kaotikus a helyzet. Vannak olyan szakaszok is, amik szinte járhatatlanok, annyira tönkrement a burkolatuk.

Az [origo]-nak több taxitársaság képviselője azt mondta, hogy ha a napi huszonnégy órában az utakon lévő munkatársaikon múlna, kiszélesítenék az összes Budapestre bevezető utat. A legkritikusabbnak a 6-os út bevezető szakasza tűnik, amelynek egy részét ugyan a nyárra kétszer két sávosra szélesítettek, de épp a fővárosba érve, a Budafoki úton, a Szerémi útnál ismét egysávosra szűkül, egészen a Lágymányosi hídig. Az útra közben már becsatlakoznak az M1-es és M7-es autópálya felől érkezők, és ennek következtében minden reggel és délelőtt hatalmas káosz alakul ki egészen a hídig. A megoldás az lett volna, hogy a 6-os út Szerémi úti szakaszát is kétszer két sávosra kellett volna építeni, ez azonban elmaradt.

Nem bírja el a városból kiköltözöttek, majd mindennap a városba ki-be autózók reggeli és esti áradatát a Moszkva tér-Szilágyi Erzsébet fasor-Hűvösvölgyi út szakasz sem. A taxisok tapasztalatai alapján ezen a környéken ugyan viszonylag jó a tömegközlekedés, az itt lakók mégsem szeretnek busszal-villamossal járni, legtöbben autóba ülnek vagy taxit rendelnek, különösen az őszi időszaktól kezdődően.

Hasonló a helyzet reggelenként a Szentendrei úton. Itt a kétszer két sáv is kevésnek bizonyul, ezen a területen ráadásul bőven elférne még egy-egy sáv. Ha hozzányúlnának, nem volna értelme önmagában az aszfaltréteg cseréjének szélesítési munkák nélkül. Nem sokkal jobb a helyzet reggelenként a többi bevezető úton sem, így az Üllői, Jászberényi és Budaörsi utakon.

A taxisok csodálkoznak, hogy bár évtizedek óta megvannak a tervek, miért nem sikerül megoldani, hogy a rakpartok egyikén csak északra, míg a másikon csak délre lehessen haladni, egyenletes, gyors tempóban. Így nem volna szükség lámpákra, és valóban lendületes közlekedést lehetne biztosítani. A rakpartokkal a másik probléma, hogy kevés a le- és fölhajtó, különösen a budai oldalon.

Hiányoznak még Budapestről a széles, egyirányú főutak, amelyek pedig annyira beváltak Bécs, Prága, Berlin és New York közlekedésében. Ezeken kicsit hosszabb úton, de jóval gyorsabban lehetne eljutni az úti célhoz. Nagy, átfogó tervek helyett a felújítások során csupán a festésekkel, betongömböcskék kihelyezésével bíbelődnek az illetékesek - vélik a pesti taxisok

Az útminőség szempontjából kritikus utaknak a taxisok a Bartók Béla utat, a Fiumei-Orczy-Haller utakat, a Dózsa György és a Thököly utat tartják.

Az [origo] a Főpolgármesteri Hivatal út- és műtárgyalosztályának munkatársától a leginkább kifogásolt útszakaszokról a következőket tudta meg: a Haller utca szerepel a jövő évi felújítási tervekben, 2003-ra pedig végig középen fog rajta haladni a villamos. Az Orczy, a Fiumei és a Thököly utak felújítására egyelőre nincs lehetőség. 2002-ben indul a Dózsa György út macskakővel burkolt szakaszának felújítása-aszfaltozása. A Bartók Béla úti munkálatok elindításához még nincs meg az érvényes építési engedély, bár az út felújítása, a metróépítéstől függetlenül nem várhat tovább. Ha az engedélyt a rossz idő beállta előtt megkapják, még az ősszel, ha nem, akkor csak a tavasszal tudnak elkezdeni dolgozni. A főváros tulajdonában lévő utakon jelenleg is folyamatosan igyekeznek eltüntetni a kátyúkat, az idén keletkezett 25 ezer kátyúból eddig 22 ezret sikerült betömni.

A Főpolgármesteri Hivatal fejlesztési osztályán az [origo]-nak elmondták, hogy a legközelebbi nagyobb fejlesztési terv az 5-ös út fővárosi bevezető szakaszának kiszélesítése, a kétszer két sávos út egy szakaszon ugyanis csak kétszer egy sávon használható. Ennek elkészítése jövőre várható. A Szerémi út kiszélesítését is tartalmazzák a tervek, a bővítéshez ott terület is van, de az nem biztos, hogy jövőre neki tudnak látni a munkáknak. A Szentendrei út szélesítése nem, de fokozatos mentesítése várható. A budai rakpart északi irányú tovább építése és a tervezett újpesti híd sok autót elvonhatna a Szentendrei út forgalmából.

A rakpartok egyirányúsításához sokkal több hídra lenne szükség, de ehhez csomópontokat, le- és felhajtókat is kellene építeni, erre ma nincs pénz. A belső városrészekben pedig szintén nehéz több le- és felhajtót létrehozni, egyrészt helyszűke miatt, másrészt az új csomópontok sok helyen teljesen megváltoztatnák a régi városképet.

Nem várható javulás a Szilágyi Erzsébet fasori dugók ügyében, amíg a Moszkva teret át nem építik. A tér rekonstrukciójára nincs pénz, az állami pénzforrásokon kívül igénybe kellene venni külső, vállalkozóktól érkező pénzeket is. Azonban a hivatalban évek óta nem sikerül megegyezni, hogy a teret magát milyen mértékben szabad beépíteni kereskedelmi, idegenforgalmi létesítményekkel. A vállalkozókat viszont valószínűleg ezek a tervek érdekelnék a legjobban. Újdonság viszont, hogy a hivatalban elkészült legalább a Moszkva tér megújításának terve forgalomszervezési szempontból. Ez a terv a főváros hétéves fejlesztési tervében nem szerepel. Addig tehát marad a végeláthatatlan dugó.

[origo]