Bebiztosított közterületi reklámhelyek

Már szinte biztos: a fővárosban további két-három évre a Fidesz közelinek tartott Mahir Cityposter kapja meg a közterületi reklámhelyek legjavát. A fideszes vezetésű Szegeden szintén hasonló döntés született. Az MSZP és Toller László vezette Pécsett az önkormányzat uralja ezt a terepet.

A szocialista-szabad demokrata fővárosi önkormányzat korábbi berzenkedése ellenére mégis kénytelen várhatóan két vagy három évre meghosszabbítani a Mahir Cityposter Kft.-vel kötött szerződését, amely szerint a reklámcég adhatja továbbra is bérbe a főváros területén levő több száz hirdetőoszlopot - értesült a Magyar Hírlap.

A javaslat még a városképvédelmi bizottság jóváhagyására vár, amely várhatóan jövő hét közepén ül össze. Ha elfogadják, egy több hete tartó, politikai felhangokat sem nélkülöző vita végére kerülhet pont.

Korábban ez a testület egyszer már elutasította a kérelmet, ám a határozat végül nem lépett életbe, mivel a hivatal jogi aggályait hangoztatva nem adott ki hatósági végzést. Városházi értesüléseink szerint politikai megfontolások állnak a huzavona hátterében: hiszen a szóban forgó hirdetőoszlopok jelentős szerepet kapnak a jövő tavaszi választási kampányban.

A cég, amelynek felügyelőbizottságában a Magyar Nemzet főszerkesztője, Liszkai Gábor, valamint a Mahir-csoport vezérigazgatója Győri Tibor foglal helyet, azonban korábban azt ígérte, hogy a politikai pártok egyenlő feltételekkel kapnak majd lehetőséget.

Az MSZP egyelőre nem bérelt plakáthelyeket a választásokra, egyik céggel sem szerződött erre a célra - nyilatkozta a Magyar Hírlapnak Baja Ferenc kampányigazgató, hozzátéve: a szocialisták ezzel még nincsenek késésben.

Az sem lehet véletlen, hogy a fővárosi MSZP-SZDSZ javaslatára a jövőben nem a hatósági, hanem tulajdonosi szempontok szerint döntene a közgyűlés arról, hogy kinek adja bérbe azokat közterületeket, ahol a vitatott oszlopok is állnak. Legalábbis így határozott a városképvédelmi bizottság. Ez azt jelenti, hogy nem fordulhat bírósághoz, akinek kérelmét ezután elutasítják.

A változtatásnak semmi köze ahhoz, hogy meghosszabbítják-e a kft. szerződését a választás előtti évben - közölte lapunk felvetésére Bihari Gábor, a bizottság MSZP-s alelnöke. Bihari elmondta: gyakorlatilag ellehetetlenült a közterületek rendbetétele, amióta bíróságon megfellebbezhetők az elutasítások. Így nyilatkozott Bőhm András, az SZDSZ-frakció vezetője.

A Fidesz vezette Szegeden nemrégiben döntöttek a közterületi hirdetéseket szervező cég "privatizációjáról". A Városkép Kft. 85 százaléka úgy került a Procont Kft. érdekeltségébe tartozó VM Hungária Kft. tulajdonába, hogy nem is volt igazi verseny a befektetésért - tudta meg a Magyar Hírlap megbízható közgyűlési forrásból.

A Procont cégcsoport a tulajdonosa ugyanis a City Média Kft.-nek is, mely a Fidesz vezette Kaposvár közterületi hirdetéseinek kizárólagos szervezője. Ajánlata nem tűnt különösen előnyösnek a város számára, ezért nevezték ezt az ügyletet is több másikkal együtt bevétel nélküli privatizációnak az ellenzéki képviselők. Ezzel arra céloztak, hogy az önkormányzat már sokadszor privatizálta cégeit úgy, hogy azt Fidesz közeli vagy annak sejtett vállalkozók szerezték meg kedvező áron. A hasznosítást 25 évre adta oda a város.

A cégnek 60 milliót kellett egy összegben letennie, majd 12 éven keresztül évi 10 millió forint plusz áfát kell befizetnie a város kaszszájába, míg bevétele milliárdos nagyságrendű. A pécsi közgyűlésnek egyáltalán nem áll szándékában foglalkozni a közterületi reklámhelyek ismételt tárgyalásával, ugyanis a szóban forgó kérdést már hosszú évek óta olyan önkormányzati rendelet szabályozza, amely napjainkban is megfelelőnek tekinthető - mondta lapunk kérdésére Toller László, Pécs szocialista polgármestere. Ez a rendelet maximálisan alkalmazkodik a hatályos reklámtörvényhez, amely pontosan előírja a hirdetési felületek elhelyezésének módját.

1998-as kampányfinisben a Postabank a névértékhez képest huszonhétszeres vételárért, 380 millió forintért szerezte meg a Mahir Cityposter Kft. 49 százalékát. A Fidesz közeli vállalkozásnak mondott B-Reklám Kft. tavaly élve opciós jogával visszavásárolta a Mahir-Cityposter üzletrészt. Idén a hazai piacon csaknem nyolc éve dolgozó német tulajdonú euroAWK megvette a kft. 50 százalékát.