Élesen tiltakoznak a dübörgő kamionforgalom miatt

Vágólapra másolva!
Súlyos környezetszennyezést és sokmilliárdos károkat okoz Magyarországon a hatalmas tranzit kamionforgalom - állítja a Levegő Munkacsoport (LM). A szervezet szerint az Európai Unióval (EU) nemrégiben megkötött, az uniós járműveknek díjmentességet biztosító egyezmény tovább rontja a helyzetet. Az LM az unió belga elnökségéhez és környezetvédelmi főbiztosához kíván fordulni.
Vágólapra másolva!

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség megbízásából nemrég készült tanulmány szerint a kamionforgalom több tízmilliárd forint kárt okoz Magyarországon. Ennek nagy része az üzemanyag-csempészetből származik - állítják a Levegő Munkacsoport szakértői. A kamionok tartályaiban a szomszédos államokból vámmentesen behozott, a hazainál olcsóbb benzin nagy részét illegálisan értékesítik, csökkentve ezzel a költségvetés bevételeit. Szintén tetemes veszteséget okoznak a nehézgépjárművek az utakban, a közutakhoz közeli házakban, és a kamionok környezetszennyezését is a lakosságnak kell megfizetni. Adataik szerint átmeneti visszaesés után tavaly ismét nőtt, megközelítette az 1,2 milliót a hazánkba belépő külföldi teherkocsik száma. Attól tartanak, a főközlekedési utak mellett élőknek helyenként elviselhetetlen terhet jelentő kamionforgalom a jövőben még nagyobb lesz.
Az európai közösség és Magyarország közúti árufuvarozásról és a kombinált fuvarozásról szóló megállapodása ugyanis - mindenek előtt a díjmentesség megadásával - a vasúti és folyami helyett a közúti szállításra ösztönzi a fuvarozókat, mondta a Magyar Hírlapnak Lukács András, az LM vezetője. Félő, hogy tovább terjeszkedik a kamionforgalomhoz kapcsolódó bűnözés, főképp a benzin-, a kábítószer- és a cigarettacsempészet. Az ingyenes tranzitengedélyek eltörlésére, nem pedig bővítésére van szükség - fogalmazott Lukács, s hozzátette: Svájc példáját kellene követni, amely 2001. január 1-jétől jelentős díjakat vet ki a 12 tonnánál nehezebb teherkocsikra.

A magyar alkotmány alapjognak tekinti az egészséges környezetet, így a júliusi egyezmény ezzel ellentétesnek tekinthető. Az LM ezért az Alkotmánybírósághoz fordulhat. Azt pedig már eldöntötték: az egyezmény felülvizsgálatát kérve tájékoztatják a történtekről az EU soros belga elnökségét és környezetvédelmi főbiztosát. A kifogásolt egyezmény mindössze a tehergépjármű-forgalom 1,5 százalékát érinti - reagált az LM bírálatára Ágai László, a közlekedési tárca illetékese. Magyarországnak alkalmazkodnia kell az uniós előírásokhoz, ezért növelte meg viszonossági alapon a díjmentességet biztosító kvótát, megkönnyítve ezzel 27 ezer hazai vállalkozó nyugati fuvarozási feltételeit - hangsúlyozta a szakember.

Civil ellenállás a növekvő környezeti terhelés ellen

Számos településen váltott ki tiltakozást a növekvő közúti forgalom. A környezetvédelmi felügyelőségek adatai igazolják, különösen a nehézgépjárművek zaj- és károsanyag-kibocsátása, rezgésterhelése felelős a főközlekedési utak menti települések romló környezeti állapotáért. Ezért is váltott ki egyes helyeken (Vecsés, Hatvan, Mosonmagyaróvár, stb.) komoly lakossági ellenállást, hogy a dráguló autópályadíjak miatt mind több gépjármű (kamion) tért vissza a párhuzamosan futó főutakra. Budapesten legutóbb a kispesti Derkovits utca lakói emeltek barikádokat, felhíva a figyelmet az utcára zúduló kamionforgalom elviselhetetlenségére.