Nem keresztezett Malév-gép kisgépet Zürichben

Vágólapra másolva!
Újra megközelítette egymást két repülőgép kedden a zürichi repülőtér 28-as pályáján: ezúttal a Malév Boeing 737-es gépe keresztezte a pályát, amikor ott egy kis kétmotoros gép éppen felszállni készült. A Malév szóvivője szerint a kapitány csak az irányítótorony utasításait követte, és még időben megállt.
Vágólapra másolva!

A svájci Légi Baleseteket Vizsgáló Hivatal (BFU) illetékese szerdán megerősítette a tényre vonatkozó lapértesüléseket, de hangsúlyozta: ebben az esetben valóban nem állt fenn veszély, mivel a Pilatus PC12 típusú kis repülőgép még nem ért el komoly sebességet, s így igen rövid fékúttal meg tudott állni.

A Malév-gép a közlés szerint kedden délelőtt 11 óra körül felszálláshoz készülődött, s a 16-os pályára tartva felhatalmazás nélkül keresztezte a 28-as pályát az APRON irányító szolgálattól kapott utasítással ellentétben, feltehetően véletlenül. A Skyguide rendszer irányítói észlelték a Malév-gép manőverét és a Pilatus típusú gépnek parancsot adtak a felszállás előkészületek megszakítására.

A Zürichben felszállásra készülődő Malév-gép nem keresztezte egy kisrepülőgép útját, sőt meg sem közelítette a kétmotoros gépet - mondta Danks Emese, a légitársaság szóvivője. Ezzel szemben a szóvivő elmondta, hogy a járat kapitánya az irányítóközpont utasítását követte, amikor elkezdte a gurulást a számára felszállásra kitűzött 16-os pályára. A kapitány észlelve a 28-as pályán levő kisrepülőgép reflektorát, feltételezte, hogy az felszállási engedélyt kapott, ezért megállt, ám a várakozó vonalat, ami 10 méterre van a pályától 3 méterrel átlépte. A kapitány információt kért az irányítóktól, hogy folytathatja-e a gurulást, vagy várja meg amíg a kisgép elkezdi a felszállást, mivel a légi irányítók utasítása nem volt egyértelmű a pilóta számára. Az irányítók engedélyt adtak arra, hogy a Malév folytassa útját a 16-os pálya felé.

Tekintettel arra, hogy a Malév-pilóta saját észlelése miatt döntött a megállás mellett, ezért csak a várakozó vonal után tudott megállni, ám a gép orra még hét méterre volt a kifutópálya szélétől - mondta a szóvivő, aki leszögezte: semmilyen veszély nem állt fent, hiszen a Malév kapitánya időben megállt, és a kisrepülőgép sem kezdte meg a felszállást.

A BFU illetékese szerint az esetet nem sorolják az úgynevezett nagy kockázattal járó események közé, de hozzátette, hogy az év eleje óta megszaporodtak a hasonló illetéktelen keresztezések a zürichi repülőtér 28-as pályáján. Ezen a pályán a múlt héten a portugál TAP légitársaság Airbus A319-es gépe keresztezte a Crossair svájci légitársaság egy gépének útját, s azt megelőzően ezen a pályán készült leszállni a Crossairnak az a Jumbolino típusú gépe, amely lezuhant, és a katasztrófában 24 ember vesztette életét.