Aranyvasárnap elmaradt a várt vásárlási roham

Elmaradt a karácsonyi roham az idén a nagyobb üzletekben, legalábbis a korábbi évekhez képest. Ezt a szakemberek egy része a hideg idővel és a viszonylag magas árakkal hozta összefüggésbe. A legtöbb pénzt most is aranyvasárnap, illetve az azt megelőző szombaton költöttük el.

Idén, hasonlóan az elmúlt évekhez, nagyon sokan az utolsó pillanatra hagyták az ünnepi vásárlást. Így a legtöbb bevásárlóközpontot és hipermarketet a karácsony előtti napokban keresték fel a legtöbben. Ám most a korábbi tapasztalatokkal ellentétben sehol sem kellett tumultuózus jelenetekkel számolni. Vagyis elmaradt a karácsonyi roham.

Az egyik hipermarket névtelenségbe burkolódzó vezetője szerint az Amerikát ért terrortámadást követően minden pénztár előtt kígyózó sorokat lehetett látni, most viszont még aranyvasárnap is legfeljebb hárman-négyen álltak a kasszák előtt.

Ennek ellenére a legnagyobb bevételt mégis az elmúlt két-három napban könyvelhették el a nagyáruházak. A visszajelzések szerint a legtöbb helyen a december eleji állapotokhoz képest megkétszereződött a forgalom. A kis- és nagyboltok zöme, bár kitolta a nyitva tartás idejét, ez mégsem hozott átütő sikert. Sok helyen abban reménykednek, hogy ma, azaz karácsony napján próbálják majd pótolni többen is a héten elmulasztott vásárlásokat, ezért a nagy üzletek délután 16 óráig fogadják majd a vevőket.

A Spaar Magyarország pesterzsébeti áruházában szombaton és vasárnap csúcsot döntöttek, több tíz- millió forint bevételt értek el - tájékoztatta lapunkat Kis-Urbán Kálmán áruházvezető. A vásárlók nagy többsége mindenekelőtt szaloncukrot, csomagolópapírt és fenyőt vett. A házimozi-berendezés is sláger volt. Sok tolvaj is felkereste az áruházat, téliszalámit és márkásabb italokat próbáltak meglovasítani. A bolti szarkákkal a fővárosi Smatch csemege-nagyáruház dolgozóinak is akadt dolguk. A Kondorosi úti üzletet leginkább az úgynevezett "falatozós vásárlók" keresték fel a napokban - tájékoztatta lapunkat Havasi Lászlóné értékesítési vezető. Ők nem dugják el a kiszemelt árucikket, helyben elfogyasztják.

A raktáráruházban idén - a korábbi évekhez képest - elmaradt a karácsonyi csúcs. Szombaton és aranyvasárnap legalább 3 ezren látogattak el hozzájuk. A legtöbben az akciós húsféleségekért álltak sorba. Sok bor, pezsgő és chips fogyott. A vásárlók átlagosan 15 ezer forintot költöttek, szemben a korábbi hetek 10 ezer forintjával.

A Skála Metróban is vasárnap, de még inkább szombaton volt a legnagyobb forgalom. Soproni Mariann igazgató kifejtette: náluk az illatszer fogyott a leginkább. De nagyon sokan vásároltak karácsonyi kellékeket, igaz, ezekhez az elmúlt napokban már árengedménnyel lehetett hozzájutni.

A legtöbb nagyáruházban és hipermarketben elhárították lapunk érdeklődését. Ennek oka az volt - közölte az egyik alkalmazott -, hogy idén a sorozatos akciók ellenére szerényebb volt az érdeklődés, amit nem szívesen "reklámoznak".

A családok mintegy 85 százaléka állít karácsonyfát. Az átlagosnál nagyobb arányban nem állítanak fát az egytagú és a nyugdíjas családok - derül ki a M.Á.S.T. Piac- és Közvélemény-kutató legutóbbi felméréséből. - szerint ahol lesz karácsonyfa, 57 százalékban valódi fa fogja díszíteni a lakást, 22 százalékban műkarácsonyfa lesz. A felmérésből az is kiderül, hogy az egyszemélyes háztartások több mint fele, 59 százaléka 20 ezer forint alatti összeget fordít ajándékvásárlásra.