Péntektől figyelnek a kamerák a sztrádákon

Az új elektronikus ellenőrzési rendszer, amely az autópálya-matricákat fogja figyelni, péntektől szűri ki a bliccelőket az M1-esen és az M3-ason. Amig nincs minden lehajtónál kamera, különleges mobilcsoportok ellenőrzésére is számíthatnak az autósok, akár a parkolókban is.

Péntektől működik élesben az elektronikus sztrádafelügyeleti és -ellenőrzési rendszer - mondta az [origo]-nak Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója. A tavaly eladott több mint 100 ezer darab éves matrica január 10-én lejár. Ezután az elektronikus rendszer segítségével állandó ellenőrzés várható.

Az M1-es és az M3-as négy-négy pontján fog működni kamerás ellenőrző berendezés, hosszútávon pedig az a cél, hogy minden lehajtóhoz föl tudjanak szerelni kamerát - mondta az igazgató. Az M7-esen a jelenleg folyó építkezések alatt szintén kialakítják a kamerák helyét.

A matricák megvásárlásakor a vevőnek be kell diktálnia a jármű rendszámát, ami bekerül egy központi számítógépes nyilvántartóba. A kamera a sztrádán leolvassa az autó rendszámát, és azonnal megkeresi, hogy szerepel-e az adatbázisban.

Addig, amíg nincs mindenhol kamera, más módon is ellenőrzik az autósokat. Mobil ellenőrző csoportok járják majd a sztrádákat, az autó, amivel közlekednek, menet közben képes lesz a leolvasásra-ellenőrzésre. A csoportok betérnek majd a parkolókba is ellenőrizni.

Várhatóan az eddiginél gyakrabban alkalmazzák majd a "kitereléses ellenőrzést" is - mondta Bakonyi. Ekkor kisebb szakaszokon egy sávra szűkítik a pályát, így könnyen ellenőrizhetik a lassabban haladó járműveket.

A pótdíj az idén igen magas lesz, esetenként még a 100 ezer forintot is meghaladhatja. Az elmúlt napok tapasztalatai szerint azonban az autósok legnagyobb része megveszi a matricát - mondta az igazgató. Az azonban természetes - tette hozzá - hogy most néhány napig sorbanállásokra kell számítani, mert mindenki egyszerre akar vásárolni, és a rendszám-regisztráció miatt kicsit több időt kell eltölteni a pultnál, mint eddig.