Egységes parkolókártyát tervez a főváros

Vágólapra másolva!
A főváros vezetése nem foglalkozik súlyának megfelelően a parkolási rend kérdéseivel, ennek megfelelően kaotikus a rendszer Budapesten - jelentette ki a fővárosi Fidesz-frakció vezetője. A főváros vezetői is a kártyarendszer egységesítését szeretnék elérni, azonban más módszerekkel, mint a hét, főként kormánypárti vezetésű önkormányzat által létrehozott, a közigazgatási hivatal által jelenleg vizsgált Centrum Parkoló Rendszer Kft. által üzemeltetett parkolási társulás.
Vágólapra másolva!

Nem kellene politikát vinni még a parkolásba is, amely szigorúan forgalomtechnikai kérdés - jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatón a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ frakció vezetője. Tirts Tamás ezzel a közelmúlt eseményeire utalt. Mint ismeretes, egy terézvárosi SZDSZ-es képviselő beadványa nyomán a Fővárosi Főügyészség a közigazgatási hivatal bevonásával vizsgálatot indított, mivel állásfoglalása szerint nem teljesen jogszerű az önkormányzatok és egyes üzemeltetők között létrejött szerződés. Ezzel párhuzamosan kezdett saját hatáskörében is vizsgálódni a Fővárosi Közigazgatási Hivatal vezetője, Grespik László is, aki szavai szerint nemcsak a parkolás egy szeletét, hanem az egész rendszert átvilágítja. Tirts szerint a különböző jogviták és a különböző szereplők bekapcsolódása a kérdés szakmai megoldását nehezíti.

A fideszes politikus úgy véli, az elmúlt tizenegy évben Demszky Gábor és a főváros vezetése nem foglalkozott súlyának megfelelően a parkolási gondok megoldásával. A főpolgármester "regnálása" alatt nem ismerték fel időben a kérdés fontosságát, ezért a parkolás Budapesten még mindig kaotikus. Egy felmérés eredményét ismertetve Tirts elmondta: a belvárosban keringő autók közül minden harmadik parkolóhelyet keres.

A fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ-frakció álláspontja szerint megoldást az 1993-as fővárosi szabályozás gyökeres átalakítása, a kerületekkel való szoros együttműködés, egységes kártyarendszer kialakítása, parkolóházak és mélygarázsok építése hozhat. Tirts szerint közelíteni kell egymáshoz a jelenlegi három parkolási társulást.

Budapesten 40 ezer fizetős parkolóhely van, melyet három társulás működtet. A Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT) az V. kerület és a főváros részvételével alakult. Szintén a főváros tulajdonában van a IX. és a XIII. kerület egyes részein működő Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. (BÖP). A Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulását (FÖPT) hét, egy kivétellel kormánypárti önkormányzat hozta létre, a fővárostól függetlenül. (Ez utóbbi működésének törvényességét, illetve a Centrum Parkoló Rendszer (CPR) Kft.-vel kötött szerződését vizsgálják jelenleg.) A frakcióvezető emlékeztetett, a FÖPT hiába kezdeményezte a fővárosnál az egységes kártyarendszer kialakítását.

A Fővárosi Önkormányzat programirodájának vezetője kérdésünkre ezt azzal indokolta, hogy a Centrum Kft., a FÖPT üzemeltetője úgy egységesítette volna a rendszert, hogy magáévá teszi az összes bevételi forrást, és "lenyeli" a másik két parkolási társulást. Pócs ugyanakkor kiemelte, a főváros fontosnak tarja az egységes kártya bevezetését. Elmondta: a tavaszi közgyűlésen vélhetően valóban sor kerül a parkolási rendelet módosítására, azonban álláspontjuk szerint alapvetéseiben nem kell megváltoztatni. A részben fővárosi tulajdonban lévő két parkolási társulás bevételét 100 százalékban parkolásfejlesztésre fordítják - tudtuk meg Pócstól. Mint arról Tirts tájékoztatott: a FÖPT esetében a bevétel 60 százaléka a kerületé, míg 40 százaléka az üzemeltető Centrumé.