Pert nyert a MÁV ellen egy mozdonyvezető. Garamvölgyi Istvánt azért hurcolta meg munkáltatója, mert nem volt hajlandó végrehajtani egy jogsértő utasítást. Kiderült, a vasúttársaságnál hosszú éveken keresztül képzetlen dolgozók irányították a szerelvényeket. Az ügyben felelősségvonásra azóta sem került sor.

A közelmúltban Ausztriában történt vasúti szerencsétlenség körülményeinek vizsgálata azt állapította meg, hogy személyi mulasztás, az előírások megszegése vezetett a tragédiához. A baleset rávilágít arra, hogy a vonatközlekedésben a legcsekélyebb szakmai engedmény is beláthatatlan következményekhez vezethet.

A MÁV Rt. például hosszú éveken keresztül közlekedtetett tehervonatokat úgy, hogy képzetlen, felkészületlen dolgozókat osztottak be vonatvezetői munkára - derül ki egy bírósági ítéletből. A vasúttársaság pert veszített egy mozdonyvezetőjével szemben, aki 1997-ben épp ilyen ok miatt nem volt hajlandó elindítani vonatát, mert veszélyben látta a vele való közlekedést. Garmvölgyi Istvánt szolgálatmegtagadásért azonnal leváltották és ekkor kezdődött kálváriája. A több évtizede dolgozó, kiváló minősítésű szakember évek óta az egyetlen volt, aki felemelte szavát a megengedhetetlen lazaság ellen.

"Évekkel korábban történt, hogy a csomóponti kiszolgálás során a mozdonyvezetők belementek abba, hogy - alkalmilag - vonatvezető (a szerelvényért felelős szakember) nélkül is mozgassanak egy-egy kocsit" - mondta Garamvölgyi. "Ebből rövid idő alatt rendszer, szinte követelmény lett, holott a forgalmi utasítás előírja, hogy csak szakvizsgával rendelkező vasutas osztható be vonatvezetőnek. Ehelyett azonban tolatásvezetőket, egyszerűsített vizsgát tett személyeket osztottak be. Volt közöttük, aki nem tudta, mi a kerékabroncs. A mozdonyvezető viszont köteles engedelmeskedni az ő utasításaiknak."

A kecskeméti városi bíróság megállapította: Garamvölgyit jogszerűtlenül váltották le, meghurcoltatásáért pedig kamatokkal együtt negyedmillió forint nem vagyoni kártérítést ítélt. A döntés indoklásában szerepel, hogy a dolgozó nem köteles teljesíteni azt az utasítást, amely törvénybe vagy a munkaviszonyára vonatkozó szabályba ütközik. Amennyiben tehát Garamvölgyi István elindult volna vonatával, ő lett volna, aki vétkesen megszegi az utasítások több pontját. Nem volt tehát köteles teljesíteni a jogellenes utasítást.

A bíróság ítéletével egybehangzó egyébként az a vizsgálói jelentés is, mely a "munkamegtagadást" követő napon készült és a leváltás jogszerűtlenségét mondja ki.

Garamvölgyi István nem érti, hogy egy ilyen súlyú és ennyi ideig tartó - a vasút biztonságát alapjaiban sértő, veszélyeztető - sorozatos szabályszegés hogyan maradhatott következmények nélkül. Katona Kálmán korábbi közlekedési miniszter Garamvölgyi úrnak a per lezárás utánra ígérte a megfelelő intézkedéseket. Fónagy János, a tárca jelenlegi vezetője viszont nem válaszolt arra, miként látja a kialakult helyzetet. A vasúttársaság nem fellebbezet az ítélet ellen.