Romboló raliversenyek a nemzeti parkokban

Vágólapra másolva!
A napokban először egyeztet a raliversenyekről a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség és a Természetvédelmi Hivatal. Ugyanis évek óta jelentős károkat okoznak az ország legszebb területein - Bakony, Bükk, Mecsek, Pilis stb. - zajló futamok. A veszélyt elsősorban nem is az autók, hanem a növényeket letaposó, szemetelő nézők jelentik.
Vágólapra másolva!

Levegőben riadtan köröző madarak, letaposott növények és mindent beborító szemét - gyakran ilyen képet mutat a táj egy-egy ralifutam befejezése után.

A Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó Esztergom Strázsahegyen tegnap kezdődött a 2002. évi ralibajnokság. A futamok a következő hónapokban érintik az ország legszebb területeit. Április végén Miskolc környékén, július közepén a Bakonyban, szeptemberben a Mecsekben, majd a Zemplénben zajlik az idei ralibajnokság.

Nem a védett területeken végigrobogó autók, hanem a futamokat megtekintő közönség jelenti a legnagyobb veszélyt - mondta Duska József, a Bükki Nemzeti Park (BNP) igazgatója. A gondokat növeli, hogy a versenyek helyszínén napokig ezrek, alkalmanként tízezrek táboroznak, s ezt a terhelést már képtelen sérülések nélkül elviselni a természet.

A BNP ezért nem járult hozzá, hogy az áprilisi Vredestein-ralit a Bükk-fennsík védett területein rendezzék. Mivel a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség megfellebbezte a határozatot, a másodfokú hatóságnak, a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőségnek kell a végső szót kimondania. Döntés még nincs, így egyelőre a szervezők nem kezdhették meg a felkészülést a három hét múlva rajtoló futamra.

A tapasztalatok azt mutatják, megoldhatók a vitás kérdések. Zemplénben tavalyhoz hasonlóan az idén is sikerült olyan útvonalat találni, amely megfelel mind a versenyzők, mind a környezeti terheket mérsékelni igyekvő természetvédelem igényeinek. Duska József hangsúlyozta: korrekt partneri kapcsolatokra törekednek a szervezőkkel, azt szeretnék, ha időben - legalább fél évvel a rajt előtt - meg tudnának állapodni a versenyekről.

Egyes civil környezetvédők viszont a jelenleginél keményebb fellépést várnak a természetvédelemtől. A Levegő Munkacsoport szakértője, Lenkei Péter úgy véli: egyáltalán nem volna szabad beengedni a versenyeket a nemzeti parkokba. Különösen a tavaszi fészkelési időszakban okoz jóvátehetetlen károkat a futamokkal járó hatalmas zaj és a mindent letaroló nézősereg inváziója.

A Magyar Hírlap információi szerint az autósport-szövetség mielőbb rendezni kívánja a konfliktusokat a nemzeti parkokkal. Ferjáncz Attila, az MNASZ elnöke ezért a napokban levélben találkozót kért Tardy Jánostól, a környezetvédelmi tárca Természetvédelmi Hivatalának (TVH) vezetőjétől. A párbeszéd kialakítása a célunk, egy világos, egyértelmű helyzet megteremtése - fogalmazott ér Ferjáncz Attila. A nemzeti parkoktól azt várják, hogy megmondják, melyek a legféltettebb területek, hová nem mehetnek be a nézők. A szövetség azt reméli, hogy a továbbiakban is az ország legszebb tájain, de az eddigieknél szigorúbb felügyelet mellett rendezhetik meg versenyeiket.

Készek vagyunk a szükséges kompromisszumokra, de az MNASZ-nak garantálnia kell a megállapodások betartását - reagált a szervezők Tardy János. A TVH vezetője olyan versenynaptár kialakítását tartja a legfontosabbnak, amely időben (tavaszi madárköltés) és térben (védett és fokozottan védett területek) is figyelembe veszi a természetvédelem igényeit.

Nem kaptak engedélyt a demonstrációra

Környezetvédők kisebb csoportja azt tervezte, hogy az Esztergom-rali indítása előtt egymáshoz kötözve lefekszik a rajtvonalra, s így próbálja meghiúsítani a verseny rajtját. Erre vonatkozó kérvényüket szerdán adták be a rendőrkapitányságra a környezetvédők, az illetékesek azonban a kérvényt elutasították, mivel a törvény szerint a tervezett időpont előtt legalább 72 órával kell kérvényezni az ilyen akciót. Ha nem késnek, akkor sem kapnak engedélyt. A tiltás ellenére néhányan megjelentek a rajtnál, ám a rendőrök elvezették őket.

Fórum:

Van-e szükség környezetvédelemre Magyarországon

Nem hiányzik a könyvtárából?

A környezetvédelem alapjai