Tagadja a MÁV a vegyépszeres üzletet

Vágólapra másolva!
A MÁV Rt. közleményben tagadta azt az sajtóinformációt, miszerint a MÁV Hídépítő Kft.-t a Vegyépszer Rt.-nek adnák el messze a valós ár alatt, és erről május 15-én döntenének. Ezzel szemben május 15-én a MÁV Igazgatósága a Hídépítő Kft. privatizációjának előkészítéséről hallgatott meg közbenső tájékoztatást. Az igazgatóság és a MÁV vezetése egyetértett, hogy a társaság értékesítéséhez még többhavi előkészítés szükséges.
Vágólapra másolva!

A MÁV Rt. szerint Márkus Imre, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, a MÁV Rt. felügyelőbizottságának tagja május 14-én valótlanságokat, tényszerűen is több hibát tartalmazó közleményt juttatott el a sajtóhoz, melyben nem kevesebbet állított, mint azt, hogy "a MÁV Rt. Igazgatósága május 15-i ülésén vagyonátmentési akcióra készül".

Márkus Imre korábban a Népszavának azt mondta: úgy tudja, hogy a MÁV Hídépítő Kft.-t a 3-4 milliárd forintos valódi érték helyett mindössze egymilliárdért tervezik eladni a Vegyépszer Rt.-nek. A vasúttársaság hídépítési munkáinak elvégzésére kizárólagos joga van a Hídépítőnek, így privatizáció útján a MÁV fejlesztési tervei magáncég kezébe kerülnének.

A MÁV Rt. Igazgatósága közleményben cáfolta Márkus Imre szakszervezeti vezető "megalapozatlan vádaskodását". Az igazgatóság május 15-i ülésén - az előzetes terveknek megfelelően - a leányvállalat tervezett értékesítésének eddigi lépéseiről hangzott el tájékoztatás. Ennek apropóját az adta, hogy a MÁV vételi ajánlatot kapott a Hídépítő menedzsmentjétől - áll a közleményben.

A testület a közlemény szerint egyetértett a MÁV vezetésének azzal a már korábban is jelzett álláspontjával, hogy több hónapos további előkészítésre van szükség a társaság értékesítéséhez, mivel rendezni kell az ingatlanokkal kapcsolatos vitás kérdéseket, s csak ezután lehet jóváhagyásra a testület elé terjeszteni a témát. Hasonló ügyek eljárásrendjének megfelelően, a partnerek üzleti érdekeit és a vasúttársaság anyagi szempontjait is figyelembe véve, a MÁV-nál üzemi titoknak számít ennek a privatizációnak az előkészítése is.

A MÁV ezúttal is felhívja a figyelmet arra, hogy az Európai Unió előírásai csak akkor teszik lehetővé az EU-pénzek felhasználásával folyó vasúti beruházásokban való részvételt, ha a tendert kiíró vasúttársaság nem rendelkezik tulajdonhányaddal e cégekben. A MÁV-leányvállalatok egy részét tehát azért kell értékesíteni, hogy az EU-támogatással egyre nagyobb ütemben folyó vasúti beruházások kivitelezőiként az ilyen munkák végzésében járatos hazai cégek is esélyt kapjanak az esetleges külföldi pályázókkal szemben. A tőkebevonás ugyanakkor utat nyit a vállalatok fejlődéséhez, az eladással szerzett bevételt pedig a MÁV a vasúti eszközpark megújítására fordítja.

Ezek a lépések minden esetben körültekintő pályáztatással, a felügyelőbizottság, az igazgatóság, a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter ellenőrzése mellett, illetve felhatalmazásával történnek.

A Vegyépszer vezetője korábban nem erősítette meg vételi szándékukat. Tény azonban, hogy a Hídépítő Kft. már több olyan beruházásban is részt vett, amelyben a Vegyépszer és a Betonút Rt. által létrehozott autópálya-konzorcium volt a fővállalkozó. Lapinformációk szerint a tervezett adásvétel messze névérték alatt történne meg oly módon, hogy több milliárd forint értékű ingatlan bérleti joga is a vevő kezelésébe kerülne.