A Legfelsőbb Bíróságon a volt miniszter halált okozó balesete

Nógrádi László volt közlekedési miniszter szolgálati autójának halálos balesetét jövő héten tárgyalja a Legfelsőbb Bíróság. A miniszter sofőrjét jogerősen másfél év letöltendő fogházbüntetésre ítélték. A két fiatal életét követelő ütközés után Nógrádi lemondott.

Várhatóan csütörtökön tárgyalja felülvizsgálati eljárásban a Legfelsőbb Bíróság (LB) Nógrádi László volt közlekedési miniszter szolgálati autójának halálos balesetét. A 2000. október 28-án a Somogy megyei ordacsehi elágazásnál történt ütközésnek két halálos áldozata és három sérültje volt.

A büntetőperben tagadta bűnösségét a szolgálati autó vezetője, az 56 éves L. Ferenc, ám a bíróság első fokon két év négy hónap, másodfokon jogerősen pedig egy év hat hónap letöltendő fogházbüntetésre ítélte.

A miniszter Audija egy Trabanttal ütközött. A Trabantot vezető 21 éves fiatalember a baleset napján, 20 éves mennyasszonya egy hónappal később halt meg. Az Audiban ülő Nógrádi és felesége súlyos, a vezető könnyebb sérüléseket szenvedett. Nógrádi László néhány nappal a baleset után lemondott, így összesen 5 hónapot töltött a közlekedési miniszteri poszton.

A büntetőperben tanúként hallgatták ki Nógrádi Lászlót és feleségét. Az eljárás adatai szerint a miniszter kocsija Balatonföldvárról egy Zala megyei rendezvényre tartott, a mintegy 120 kilométeres utat 1 és egy negyedóra alatt kellett volna megtenni. Az Audi 133-141 kilométeres sebességgel előzött egy közlekedési tábla tiltása ellenére, amikor a Trabant 21-23 kilométeres sebességgel elékanyarodott.

A Somogy Megyei Bíróság tavaly szeptemberben kihirdetett jogerős ítélete szerint abban az esetben, ha az Audi szabályosan, a közlekedési táblák figyelembe vételével, a megengedett 80 kilométeres sebességgel halad, illetve ha a Trabant szabályosan kanyarodik, elkerülhető lett volna a baleset. A jogerős ítélet indoklása szerint enyhítő körülmény, hogy a vádlottnak nem róható fel a késői indulás, valamint hogy nem agresszív autós, és eddig nem okozott balesetet.

A miniszter sofőrje úgy vallott, hogy amikor útnak indultak, a miniszter közölte: "szoros az idő", ezért ahol lehet, használják a megkülönböztető jelzést. A jogerős ítélet ugyanakkor rámutatott arra is, hogy az Audi vezetője tudatos gondatlansággal vádolható, hiszen több közlekedési tiltást is figyelmen kívül hagyott, így például a záróvonalat és az előzni tilos táblát. A vétkes sofőrt jogerős ítélet a másfél éves szabadságvesztés mellett két évre eltiltotta a közúti közlekedéstől.

Az LB várhatóan csütörtökön bírálja el a jogerős ítélet ellen benyújtott felülvizsgálati indítványt.