Egymás ötleteit használják a pártok

A parlamenti munka során az SZDSZ alkalmazza leggyakrabban a modern pr-eszközöket, és ők találnak ki leggyakrabban új ötleteket a képviselői munka színesebbé tételére. Módszerüket több párt is átvette, így terjedt el például a szabadtéri sajtótájékoztató, amelyet Tetthely sorozat néven alkalmazott a kampányban az SZDSZ.

Az SZDSZ Tetthely sorozatában sorra olyan épületek előtt tartotta sajtótájékoztatót a párt, amellyel kapcsolatban a nyilatkozatot tették. Így például a közszolgálati televízióról az MTV székháza előtt, a közbiztonságról pedig egy olyan ház előtt beszéltek, ahol előtte pár nappal robbantottak. Mára ezt az eszközt már nemcsak az MSZP, hanem a Fidesz is átvette. Legutóbb például Varga Mihály tervezett sajtótájékoztatót a gázáremelésről egy Mol-benzinkút elé. A látványos akciók azonban inkább a Fidelitast jellemzik, ők legutóbb a Batthyány örökmécses előtt demonstráltak Medgyessy Péter miniszterelnök ellen, miután kiderült annak múltja.

Az MSZP-s politikusok kezdetben még úgy nyilatkoztak az SZDSZ Tetthely sorozatáról, hogy remek ötlet, ami felkelti a figyelmet, ám nem kívánnak "idegen tollakkal ékeskedni". Később azonban már ők is kivonultak az utcára. Újhelyi István például a választásokat követően szintén az MTV székház előtt beszélt a médiatörvény módosításáról.

A szocialisták a kampányt is igyekeztek új elemekkel színesíteni: például centit vágtak és egy mozdonyfordítóban indították a kampányt.

Fotó: MTI

D-209-es póló és piros lap

Fotó: MTI

Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke szerint pozitív, hogy egy sajtótájékoztató unalmas eseményét színesebbé, akciódúsabbá teszik azáltal, hogy egy-egy adott helyszínre hívják az újságírókat a pártszékház helyett. "A kampányelemek tekintetében mi egy kicsit előrébb vagyunk, mint a többi párt. Például mi kezdtük 2001 telén az internetet és az sms-t használni politikai célokra" - mondta az [origo]-nak. A kampány alatt az e-mailt és az sms-t a Fidesz használta leggyakrabban.

Horn Gábor ugyanakkor elítélendőnek tartja azt, hogy bizonyos kampányelemeiket a Fidesz szerinte ellopta. Példaként említette a Fidelitas keddi akcióját, amikor a Parlamentben D-209 Stop feiratú pólóban piros lapot adtak Medgyessy Péter miniszterelnöknek. A piros lapot az SZDSZ kampányfilmjében alkalmazták, amikor Kuncze Gábor pártelnök piros lapot adott az Orbán-kormánynak. A D-209 Stop felirat pedig pontos mása az SZDSZ Lop-Stop szlogenjének. "Bár ezek nem szerzői joggal védett eszközök, mégis lopásként minősíthető a használatuk, mivel például a tábla az SZDSZ-t jelképezte" - mondta Horn az [origo]-nak. A Fidelitas képviselői persze ez esetben valószínűleg szándékosan utaltak az SZDSZ korábbi kampányára. Horn Gábor emlékeztetett még a Fidesz kampányában szereplő kisfiúra, akiről később kiderült, hogy francia. Az is igaz viszont, hogy az MSZP reklmámjában szereplő hölgyek pedig belgák voltak.

Ugyanakkor parlamenti akciót a Fidesz tartott először, amikor a rendszerváltás utáni első parlamenti ülésen mindenki asztalára narancsot helyeztek. Az előző kormányzati ciklusban pedig az SZDSZ-nek volt egy látványos akciója. Amikor Hegedűs Lóránt, a MIÉP képviselője beszélt, a szabad demokrata képviselők gázmaszkot vettek fel, és valamennyien "a gyűlöletbeszéd mérgez" feliratú táblát emeltek fel.

A szabad demokrata politikus szerint az sem mindegy, hogy milyen környezetben használnak egy-egy elemet a politikusok. "A piros lap jó geg, azonban ha közben le mocskos zsidózzák az embert a polgári körök, mint az velem megtörtént, az már túlmegy egy határon" - közölte.

Horn szerint az új eszközök használata inkább a kisebb pártok jellemzője, mivel "a nagyobb pártoknak nehezebb újfajta eszközt használni". Ennek ellentmond, hogy a négy parlamenti párt közül az MDF - egyedüli pártként - eddig egyetlen új pr-elemmel sem élt, sem a kampány alatt, sem a választásokat követően.

Kapcsándi Dóra

Korábban:

Tetthely néven nyilatkozat-sorozatot indít az SZDSZ

Piros lapot kapott Medgyessy a parlamentben