Csillag: kármentés miatt nincs közbeszerzés

Vágólapra másolva!
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter egyszerű kármentési akciónak nevezte, hogy nem írnak ki közbeszerzési pályázatot három autópálya-szakasz megépítésére. Ezt azzal indokolja, hogy a Vegyépszernél olcsóbb megoldást kerenek, de közbeszezési eljárással csúszna a munkálatok kezdete. Keller László, a MeH közpénzek elköltését felügyelő államtitkára szerdán azt mondta: a nyílt közbeszerzés megkerülhetetlen.
Vágólapra másolva!
Mégsem közbeszerzés dönt az autópálya-építésrőlhttp://forum.origo.hu/forum/forumServlet?act=show&fid=44557

Az idén elkezdik három autópálya-szakasz építését. Az M7-es Letenye és Becsehely között épül tovább; autóút vezet majd a szlovén és horvát átkelők között (Tornyiszentmiklós és Letenye között), végül elkezdik az M3-as autópálya Polgár és Görbeháza közötti részének építését.

Az MSZP-SZDSZ-es kormány az építőket nem az eddig hangoztatott módon, nyílt közbeszerzési eljárással kívánja kiválasztani, hanem meghívásos, zárt tenderen. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter ezt azzal indokolta, hogy a nyílt eljárásra nincs idő. Közbeszerzés kiírásával novemberre halasztanák az építő kiválasztását, amikor is Csillag szerint már nehéz autópályát építeni. Így viszont 12 napos határidővel meghívásos alapon ki tudják választani a nyerteseket.

A meghívásos, zárt tenderben négy cég érintett: az osztrák tulajdonú Strabag, a francia Colas-csoport tagjaként ismert Egút Rt., a Betonút Rt., valamint a francia Hídépítő Rt. Az autópálya-építésben érdekeltek közül néhányan tudni vélik, hogy azért csak három direkt autópályépítő céget és egy hídépítőt hívtak meg a három autópálya-szakasz megépítésére, mert így mindegyik cég megbízást kaphat.

Csillag István csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy csupán kármentési akció részükről a közbeszerzés mellőzése, amivel az adófizetők pénzét kímélik. Az ajánlatok ugyanis olcsóbbak lesznek, mint a Vegyépszer munkája - vélekedik a miniszter. Hogy mennyivel, az csak hétfőn, a tenderek felbontásánál derül ki.

További érdekesség, hogy rögtön a július 24-i tenderbontást követő napon lép életbe az a jogszabály, amely a Magyar Fejlesztési Banknak is kötelezővé teszi a jövőben a nyílt közbeszerzési eljárást, ami az autópályaépítésekre is vonatkozik. Eddig azért nem volt kötelező, mert az MFB mint gazdasági vállalkozás nem volt kötelezett közbeszerzési eljárások lefolytatására. Csillag István azt is bejelentette, hogy még az idén nyílt előminősítéses eljárás keretében öszesen 200 milliárd forint értékben írnak majd ki közbeszerzási pályázatot autópályák és autóutak építésére.

Korábban a Vegyépszer volt az autópályaépítések kedvezményezettje, a jelenlegi meghívásos tenderen azonban nem indul. A magyarázat szerint azért, mert korábban egyedüliként adott már be pályázatot. Hogy ezt figyelembe veszik-e végül, kérdéses.

A külföldi érdekeltségű cégeknek feltételként szabták meg, hogy konzorciumot kell alkotniuk olyan magyar középvállalkozással, amelynek ugyan még nincs referenciája autópálya-építésekben, de később e munka révén alkalmassá válhat, hogy akár egyedüliként is indulhasson majdani tendereken.

Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal közpénzek elköltését felügyelő államtitkára szerdán már jelezte a gazdasági minisztériumnál, hogy nem ért egyet az építők kiválasztásánk módszerével, lévén a kampány során és a kormányprogramban is azt ígérték a választóknak, hogy nyílt eljárással választják ki az autópálya-építőket. Szerinte a közbeszerzési eljárás megkerülhetetlen.

Ezzel kapcsolatban Csillag István azt mondta, hogy nincs szó koalíciós vitáról. Ebben az évben közel 200 milliárd forintnyi új utat terveznek, amelyek építőit közbeszerzéssel választják ki. Erre még nem lesznek Európai Uniós támogatások - mondta a gazdasági és közlekedési miniszter.