A jelenleginél kisebb, kevesebb utas befogadására képes villamosokra írtak ki pályázatot a fővárosban - írja a Magyar Hírlap. Ugyanakkor a nagykörúti 4-es 6-os járatokon már most is állandó a zsúfoltság.

Két éven belül valószínűleg nagyobb zsúfoltságra számíthatnak a villamossal utazók, ha megérkeznek az új, környezetbarát, de alacsony padlós szerelvények a fővárosba. A pályázatban ugyanis, amit kiírtak a világ leghosszabb, ötven méter hosszú, egylégterű villamosára, 330 fős befogadóképességet követeltek meg az illetékesek. A jelenleg is kicsinek bizonyuló Ganz-villamosok ugyanakkor 526 utas szállítására képesek. Saliga József, a BKV központi forgalomirányító szolgálatának vezetője szerint csak akkor változhat bármi is a nagykörúti tömegközlekedésben, ha nagyobb befogadóképességűek lesznek az új villamosok. A jelenlegi villamosok olyan sűrűn járnak, csaknem minden megállóra jut egy jármű, hogy ezt legfeljebb egy-egy újabb jármű beállításával lehet tovább bővíteni.

Pócs Attila, a fővárosi önkormányzat programirodájának vezetője annyit árult el a lapnak a folyamatban lévő tendereztetésről, hogy érkeztek már háromszázharminc férőhelynél nagyobb ajánlatok is. A leghamarabb csak két év múlva forgalomba álló villamosok a legújabb villamosokhoz és trolikhoz hasonlóan alacsony padlósak lesznek. Ezek a járművek már bizonyítottan kevesebb utast képesek szállítani. A jármű utasteréből ugyanis nagyon sok helyet foglal el a kerék és a motor, épp az alacsony padlós jelleg miatt. A BKV-nál és a fővárosi önkormányzatnál még senki sem tudja, hogy az új villamosokra felférnek-e rá annyian, mint a Ganz-csuklósokra. A pályázati kiírás mindenestre az illetékes vezető tájékoztatása szerint a jelenlegi férőhely alig több mint felét tartalmazza csak.

Egyes szakértők szerint a Nagykörúton annyi az utas, amelyhez másutt már metrót szokás építeni. A metrót ugyanis nem tartják fel a lámpák és a keresztben álló autók vagy közúti balesetek, mint a villamost. A BKV így is sűrítette a villamosközlekedést a 4-es 6-os vonalon egészen karácsonyig.

Hasonló a helyzet a 7-es buszokkal. A BKV korábban azt ígérte, ha elkészül a Bartók Béla út felújítása, ismét kiszámítható lesz a tömegközlekedés a belvárosban. Azonban változatlanul sokszor fordul elő, hogy a menetrendnél lényegesen hosszabb időt kell eltölteni a megállóban várakozással.