A Ne vásárolj semmit! mozgalom (Buy Nothing Day) ötlete egy kanadai hirdetési szakembertől származik, aki 1992-ben azzal a céllal buzdított az üzletek kerülésére, hogy megszűnjön a szerinte nagy problémát jelentő túlvásárlás. 1995-ben Hollandiában is hasonló ötlettel álltak elő, mára 30 ország környezetvédői vesznek részt a vásárlásmentes nap népszerűsítésében. Amerikában az aktivistáknak sikerült bejutniuk az áruházakba is, ahol ezen a napon asztalokat állítanak fel, és jótékonyságra, illetve arra buzdítanak, hogy inkább mindenki legyen a családjával, barátaival, mint hogy pénzt költ rájuk. A környezetvédők szerint ez a nap más lenne, ha a nagy televíziós társaságok - a CNN-t leszámítva - közzétennék a hirdetéseiket a vásárlásmentes napról.
Az Ökoszolgálat környezetvédő szervezet szerint a tudatos vásárlással jelentősen lehet csökkenteni a felesleges, illetve nem környezetbarát áruk forgalmát. Az új holmik vásárlása helyett a régi műszaki cikkek, ruhaneműk javíttatását javasolják. Emellett - vásárlási listával - szerintük elkerülhető, hogy a szükséges árukon kívül egyebek is bekerüljenek a bevásárlókocsiba.